Svar: Pebermynteolie ved forkølelse
18. december 2009
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Det lyder smart, det kan jeg godt høre og det lyder også sundere at hænge en klud op, end at smøre hende med mentol/pebermynte på huden ... MEN, æteriske olier er, som du også skriver jo ikke det bedste, hverken på huden eller hvis de indåndes og det kan jo ikke undgås at de et eller andet sted påvirker barnets lunger, når de indåndes ...
Miljøstyrelsen har i 2008 analyseret forskellige olier, der bruges til aromaterapi. De har blandt andet set på om der er risiko ved at indånde duftstofferne fra olierne, hvilket jo i princippet er det du spøger om :)
Deres hovedkonklusion er, at: "olierne indeholder mange forskellige duftstoffer - nogle gange flere end 100 forskellige. Der er tale om meget høje koncentrationer af duftstoffer, og flere af stofferne ved man kan resultere i hudallergi og luftvejslidelser. I mange af olierne udgør kendte allergifremkaldende stoffer således over halvdelen af indholdet i olien" ... derudover over skriver de:
"Undersøgelsen viser også, at der kan være en risiko for luftvejslidelser, hvis man overskrider den anbefalede dosis på 1-3 dråber. Miljøstyrelsen har lavet beregninger for olier, som har et højt indhold af bestemte duftstoffer (eksempelvis d-limonen, alfa-pinen, camphen og 3-caren) for at finde ud af, hvad der sker, hvis den anbefalede dosis bliver overskredet. Analysen viser, at daglig brug af 5-10 dråber i et lille rum medfører koncentrationer af duftstoffer i luften, der langt overskrider de anbefalede værdier for indeklimaet. Og det kan på længere sigt medføre lidelser som kronisk bronkitis og lungebetændelse."
Ovenstående er citat fra Miljøstyrelsen, MiljøNyt.dk nr. 43 - 16.04.08.
Ud fra dette ville jeg nok være lidt påpasselig med at hænge duftklude op med pebermynte ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske