Svar: Søvn og søvnbehov - 2 år
18. december 2009
Alder:
2 år
Kære Josefines mor
Præmature børn har ofte problemer med søvn og selvom Josefine nu er 2 år gammel, så kan hendes problemer med at overgive sig til luren og sove længere varende i løbet af dagen naturligt godt hænge sammen med det ... Hun sover dog ret godt, når hun endelig sover og jeg synes ikke der er noget af det du fortæller, som tyder på at det er hendes præmaturitet der spiller ind her. Hun kan jo fint sove 2 timers middagslur eller mere, når hun føler behov for det :)
Jeg får heller ikke indtryk af at hun mangler søvn. Gennemsnitligt sover de fleste 2 årige børn 12½-13 timer i døgnet og at det er et gennemsnit betyder jo at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Jeres datter sover ofte fra ca. kl. 20 og vågner af sig selv kl. 06 - altså 10 timers nattensøvn, hvor hun reelt kunne sove længere, hvis hun havde behov ... og så sover hun ofte et par timer eller mere til middag, når hun er hjemme og indhenter evt. det manglende, når det er weekend. Hun lyder således til at have en god evne til at regulere sit søvnbehov og jeg ville ikke bekymre mig så meget om det, hvis jeg var jer :)
Hun sover tilstrækkeligt til at få energi nok og udvikle sig som hun bør :)
Hendes problemer med at overgive sig til middagslur i institutionen hænger måske sammen med tryghed, nærhed og især med ro. Hun lyder til at være en pige som meget gerne vil følge med i alt hvad der sker omkring hende og jeg får derfor indtryk af at hun har det som "jeg vil ikke gå glip af noget", når hun er i vuggestuen, hvorimod hjemme er der mere ro og her kan hun bedre slappe af.
Det hænger derudover måske også sammen med at hun føler sig mere tryg og rolig, at I f.eks. lægger jer med hende, at hun får en del kropskontakt, når hun skal sove hjemme? Gør hun det, så er det jo meget anderledes end i vuggestuen selvom de virkelig har prøvet mange forskellige ting. Hvis I nogle gange lægger jer med hende, så kunne de måske prøve det i en periode, for der er jo ingen tvivl om at hun (og I) har det bedst, hvis hun har sovet bare en time til middag ...
Ellers tænker jeg at det er et spørgsmål om tid og om at tage det stille og roligt og bibeholde de gode vaner I allerede forsøger at skabe. Når først hun sover, så sover hun jo godt - det er det med at give slip og lukke af for verden og alt det spændende der sker, som er svært.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske