Brev:
Søvn og søvnbehov - 2 år
18. december 2009
Alder:
2 år
Søvn og søvnbehov - 2 år
Hej Helen
Har lidt tanker omkring Josefines søvnbehov..
Hun bliver puttet mellem 19.30 - 20.00 og sover som regel efter lidt godnatsang og sludren 15-30 min efter. Hun sover trygt og godt hele natten og vågner af sig selv ved 06-tiden.
I vuggestuen sover hun kun mellem 10 og 30 min. - så vågner hun, er frisk og glad, men ved 15 tiden når hun bliver hentet er hun ofte rigtig rigtig træt. De få gange hun sover fx 60 min i vuggestuen er der ikke problemer og vi henter en frisk, glad og veloplagt pige.
De har gjort et rigtig stort stykke arbejde i vuggestuen for at forlænge hendes middagssøvn, flyttet hende ud af krybberummet, skiftet fra krybbe til en seng i et roligt rum, sat hende udenfor i krybben, puttet igen, udskudt puttetidspunkt osv., men uden den store succes.
Nogle gange er hun så træt når hun kommer hjem at hun sover et par timer inden aftensmaden, uden at det iøvrigt påvirker hendes nattesøvn og puttetidspunkt. Andre gange er hun i topform og glad og fuld af overskud.
I weekenderne vil hun ikke så gerne puttes til middag. Vi putter hende ofte først ved 14 tiden og så kan hun nemt tage en 2.5 times lur.
Det er næsten som om hun sover lidt ud i weekenden.
Som jeg kan forstå så sover hun lige lidt nok i forhold til hendes alder, men vi kan jo næsten ikke gøre andet end at tilbyde hende muligheden.
Hun trives ellers rigtig fint, er super kvik sprogligt og motorisk, social og fuld af spilopper og virker i fin ro med sig selv, hvilket også er det barn pædagogerne ser i vuggestuen.
Hvad kan vi gøre for at hun får sovet lidt mere i hverdagen, så hendes lille hoved og krop kan følge med den rivende udvikling hun er i?
Er lidt bekymret for om hun kan holde til at sove så lidt, og medtænker også hendes præmaturitet i forhold til fremtidige udfordringer.
Vi er endnu ikke stødt på nogen følger af hendes tidlige fødsel, ud over fordøjelsesbesvær, som der er under kontrol.
Kan det være derfor hun ikke har så stort et søvnbehov, og kan det skade hendes udvikling senere?
Venlig hilsen
Josefines mor