Svar: Væk fra sutteflaske om dagen
18. december 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lotte
Da dine dreng er født 2 måneder for tidligt sker der ikke noget ved at du bibeholder flasken inden putning om aftenen, inden de skal sove - heller ikke selvom de bliver over et år. Det vil være helt relevant med en putteflaske lidt endnu.
Men flaskerne om dagen skal nu erstattes med mellemmåltider og det vil være oplagt at gå helt væk fra flaskerne, når de nu skal til at passes ude :)
En plan for dagen ser nu således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, mælk af kop. Det kan være sødmælk eller mme
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske, en overgang kan de evt. få lidt lun mælk af en kop men har de lige inden fået mellemmåltid og vand burde de ikke behøve noget der ...
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres derudover med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod og må også meget gerne få ½ hårdkogt æg, lidt godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur og igen kan de en overgang få lidt lun mælk af en kop men har de spist godt til middag bør det som udgangspunkt ikke være nødvendigt længere at give dem mælk.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, lidt müsli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet er den mad I spiser og retter med hakket kød og sovs er ofte et hit. Det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks med stuvet spinat, pesto eller lignende, fiskefilet - gerne med lidt remoulade. Altså helt almindelig mad. Mælk af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Så altså meget mere rigtig mad nu, mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Hvis drengene stadig har rigtig svært ved klumper og let kaster op, så må du servere det i en konsistens som de kan kapere - men maden skal være jeres mad :)
Gode boller til børn kan være f.eks. havregryns boller - du kan se i babykøkkenet, hvordan du laver dem :)
Prøv her i juledagene at skære mængden af mælk i flaskerne inden lur ned og sæt mellemmåltider og lidt mælk af kop i stedet. Tilsidst skulle de så gerne helt kunne undvære mælken af kop inden de skal sove, men en overgang er det som sagt okay :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med indkøringen - favre nye verden :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske