Svar: Vaccinationer
3. juni 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Siljes mor
Så sent som igår talte jeg med en læge der sagde, at hvis forældre idag kunne se hvad sygdomme som f.eks. mæslinger gør ved børn, så ville de ikke være et sekund i tvivl om at barnet skulle vacineres.
Hvis du vælger en vaccination fra, så skal det ske i samråd med din læge og du skal vide, hvad det er du vælger fra. Det anbefales at børn følger vaccinationsprogrammet. Man skal huske at bivirkninger til vacciner er 100 – 1000 gange sjældnere og mindre alvorlige end de følgetilstande, som sygdommene giver.
En vaccine indeholder de samme virus, som giver anledning til sygdommene og derfor kan et barn efter vaccinationen få de samme symptomer, som sygdommene giver i naturlig form - blot mildere. Man skelner derfor mellem lette, forventelige reaktioner og egentlige komplikationer, det vil sige de alvorligere reaktioner eller bivirkninger.
Lægerne skal indberette alle reaktioner, som opstår kort tid efter vaccinationen. Det er derfor vigtigt, at de får kendskab til dem. Forventelige reaktioner, som en mindre hævelse eller kortvarig feber, skal normalt ikke anmeldes. I de foregående år er der registreret 200 bivirkninger årligt, hvoraf de fleste drejede sig om lokal hævelse, udslet eller feber. Til sammenligning er der i denne periode givet 700.000 vaccinationer til børn om året.
Hvorvidt din datter vil reagere lidt på sin vaccination 2. gang ved jeg ikke. Men hvis hun får en reaktion vil den højst sandsynligt være mild og ikke noget at regne i forhold til at hun evt. fik sygdommen.
Tak en snak med din læge, som kan rådgive dig bedst muligt og evt kontakte statens seruminstitut, som følger udviklingen af de forskellige sydomme og vurderer nødvendig vacination i forbindelse hermed.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske