Svar: Tredje måltid og væske
18. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Jane
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen være parate til et 3. måltid - morgengrød og vil derudover ofte også i 6 måneders alderen begynde at få lidt flere mellemmåltider og mad i hånden, som de kan sidde med og gumle på. Det gør at de får øvet sig mundmotorisk og så er det også rigtig rart, når man er ved at få tænder og gummerne klør .. :)
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur barnet har taget. Sover her dagens længste lur
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes igen lidt frugt som om formiddagen
Powernappen springes ofte over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
At sove igennem i denne alder er altså at sove mellem 5-7 timer uden at få mælk, altså at sove fra midnat til næste morgen tidligt. Det er således amningen midt nat der normalt først springes over.
Du skriver at du ammer 4-5 gange i døgnet og selvom jeg i denne plan har angivet 6 amninger, så kan det godt være nok med det antal amninger du beskriver. Det kommer helt an på hvor meget mælk du har og hvor let det flyder ud til din dreng. Nogle kvinder producerer meget mælk og har en hurtig nedløbsrefleks, man hører at barnet synker højlydt og slipper barnet så sprøjter mælken langt. Hvis det er sådan hos dig, så får din dreng måske 200ml hver gang han ammes og får således uden problemer mellem 800-1000 ml mælk i døgnet. Altså er 4-5 amninger nok.
Udfordringerne ved at amme er jo ofte netop at man aldrig ved præcist hvor meget barnet får ... derfor er du nødt til at forsøge dig frem og tro på at hvis du tilbyder brystet så tager han hvis han har behov, ligesom du må give ham, når han viser lyst og behov. Du skal samtidig se på hans vandladninger som kan give et meget godt billede af hvorvidt han får nok eller ej.
MEN, når dette er sagt, så er det også sådan, at du er nødt til at holde mængden af skemad lidt nede for netop at give plads til mælk om dagen. Hvis han ikke drikker nok om dagen, vil han naturligt søge brystet ekstra om natten og det kan således være svært at springe amningen midt nat over. Det er altså bedre kun at give ham 1 dl. grød eller mos og følge efter med brystet inden lur - end at give ham 1½ dl. grød eller mos og han så afviser brystet.
Derudover så er det sådan, at i takt med at han bliver ældre, vil hans indtag af mad naturligt stige og derfor vil antallet af amninger om dagen også skrues ned. De amninger som bibeholdes i længst tid er altså amningerne tidlig morgen, aften og sen aften - altså amninger på ydertidspunkterne. Det sikre både barnet mad nok og væske nok fremover :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske