Svar: Kan ikke finde ro - 6 mdr.
17. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Johan´s mor
En slyngevugge kan være en rigtig god idé, til de mindste børn, men når børn bliver 6 måneder som Johan er nu, så sker der rigtig meget med dem motorisk og de bruger sig selv rigtig meget fysisk. Du fortæller at han nu er begyndt at sparke, støde fra og forsøger at sætte sig op, og at han tydeligt protestere mod at skulle lægges i sin slyngevugge, - faktisk har han bevæget sig så meget, at han endte med at falde ud.
Det siger mig, at det nu er tid til at putte ham i egen seng og selvom du skriver, at det har du forsøgt, så er det altså tiden at forsøge igen - han skal jo ud af den vugge på et eller andet tidspunkt under alle omstændigheder, og det lyder som om at det er nu ...
Han har brug for at kunne skifte stilling når han sover. Han har brug for at kunne sparke sin dyne af, trille om på siden eller måske endda trille helt om på maven og falde i søvn der - og det må han gerne, men den alder han har nu :)
Jeg forstår godt, hvis du føler du skal hjælpe ham til fysisk ro, når han skal sove og det er også helt okay og normalt. Men det vil være rigtig godt, hvis du kunne gøre det med dine hænder, stå ved ham, holde dine hænder på hans ryg - f.eks. imens han ligger på maven, stryge dine hænder op og ned af ryggen, hen over numsen, så han mærker at du er der og hjælpes til fysisk ro.
Hvis han har brug for stadig at blive vugget, så kan du købe "Brio Bedrockers" til sengen, så du kan vugge sengen lidt imens han ligger i den ...
Om dagen, når han skal sove middagslur skal du prøve at putte ham i barnevognen. Lad ham sidde op - han vil jo gerne sidde fortæller du - lad ham mærke vinden i ansigtet, se på de ting I kører forbi og put ham så når han viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet, da det giver dig en idé om hvornår han også er parat til at blive puttet, når du putter indendøre. Jeg ved godt fra dine tidligere breve at du har forsøgt dette tidligere, men han er en stor dreng på ½ år nu og derfor er tingene bare anderledes end de var for 3 måneder siden ... behovet nu er et andet :)
Du skal også overveje om det vil være en god idé at ændre lidt på hans rytme dagen igennem. Du har en dreng som går tidligt i seng og står sent op. Hvis denne rytme passer jeg godt, så er det fint, men måske er det netop rytmen som gør at eftermiddagene bliver lidt svære for jer begge. Ved at starte dagen tidligere kan du være heldig at få ham til at sove en bedre lur både formiddag og middag og stadig få ham i seng i ordentlig tid - ikke allerede kl. 18 som nu, men han skal jo også til at spise aftensmad sammen med jer voksne osv. og det kan være svært at nå, hvis han sover allerede der - men komme i seng kl. 19.30-20 måske.
Jeg er ikke helt klar over hvor meget du ammer og hvormeget du giver flaske, derfor skriver jeg begge dele i min plan til dig.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Vækkes og dagen starter med morgengrød, gerne havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud, hvis han ammes), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Sover her dagens længste lur
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske og tilbydes igen lidt frugt som om formiddagen
Powernappen springes ofte over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der mange måltider og stadig også meget mælk i løbet af dagen. Det er vigtigt at din dreng sidder i sin høje stol, når han spiser og at du giver ham masser af smagsvariation og mere og mere familiemad. Han skal bruge sig selv mentalt og fysisk for at spise og det 'trætter' ham også. Derudover sover man jo bedst på fuld mave, så skemad og mælk inden lur er en god idé.
Han kan sagtens holde sig vågen 3 timer og nogle gange mere sidst på dagen inden han så sover en lidt længere lur, så prøv at følge planen og pas på ikke at putte ham for tidligt i håb om at han så falder i søvn på et eller andet tidspunkt. Prøv med mere fast dagsrytme.
Du skal ikke være bange for at tage ham med ud, han må gerne komme ud, sidde i sin barnevogn, opleve verden og suge til sig af indtryk - han har en alder nu, hvor han ikke længere skal skærmes på samme måde mere :) Det er også okay at tage ham med ud til venner og familie - eller måske starte med at lade dem komme hos jer, fordi det lige nu er stimulation nok for ham, når han har siddet og fulgt med i hvad der sker, været lidt på skødet hos bedstemor osv. så vil han måske også sove bedre derefter.
Du er nødt til at prøve dig frem og finde en balance, som I begge kan agere i, en hverdag I begge kan holde ud :) Jeg håber ovenstående plan og tanker, giver dig lidt idé om hvordan en hverdag kan skrues sammen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og ha en rigtig dejlig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske