Svar: HJÆLP - Vi vil så gerne sove!
17. december 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Line
Der er rigtig mange ting som gør søvnen dårlig hos jer og det kan godt være at du synes det snart på stoppe eller at familien kommer med kommentarer om at, det I oplever er 'unormalt' eller giver jer indtryk af at I gør noget forkert, men faktum er at rigtig mange ting spiller ind hos jer:
1. Jeres drengs alder
2. Sygdom
3. Vuggestuestart
Og derudover måske hans ritualer aften og nat, men det er ikke sikkert (det forklarer jeg senere).
Det er noget vrøvl at børn i jeres drengs alder skal kunne falde i søvn uden voksenkontakt! Det er helt naturligt at han har brug for at I lige sidder hos ham, holder i hånd, synger lidt, læser en historie eller lignende for at han kan falde til ro og overgive sig til søvnen. Det er hundrede gange bedre at bruge 10-15 minutter på dette og barnet så falder trygt og roligt i søvn og forbinder det at sove med noget dejligt - end at lade barnet græde sig i søvn. Så her gør I altså noget rigtigt og lad være med at lytte til hvad andre siger!
Med den alder jeres dreng har, så forstår han simpelthen ikke hvor I er, når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han ligger i soveværelset. Når I går fra ham, så føler han sig forladt og alene. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de begynder at have lidt fornemmelse for at man stadig er der, selvom man er ude af syne ... Derfor er det helt naturligt at han protesterer, når I går fra ham og hvis han klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende.
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Samtidig med dette, så oplever han jo også også lige nu at I går fra ham i vuggestuen. Han oplever at blive forladt og det i en periode, hvor han faktisk ikke forstår hvad der sker og ikke kan forholde sig til at I kommer igen ... Derfor er det ekstra vigtigt at I lige nu vælger at sidde lidt hos ham, når han skal sove.
Normalt vil jeg anbefale at man forsøge at træne lidt uafhængighed i løbet af dagen, f.eks. prøver at lege lidt gemmeleg, for at give ham en idé om at man ikke er forsvundet bare fordi man er på den anden side af væggen .... men hos jer, lyder det som om at der er træning nok i at blive afleveret i vuggestuen, han har ikke brug for yderligere lige nu.
Derudover er det fuldstændig naturligt at jeres dreng søger jer ekstra, når han er syg, næsen klotter til og han vågner og hoster. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvad der sker, hvorfor han skal vågne og have svært ved at trække vejret, have ondt osv. Det er rigtig synd for ham at han er syg, især fordi han jo ingen chance har for at kunne forstå det selv. Han er bare en lille pjevset dreng :)
Som jeg læser dit brev, så falder han ikke i søvn med sin flaske, men har et fin ritual, hvor I læser bøger, han får sin flaske og derefter sover han - altså uden afhængigheden af flasken i munden. Det er meget fint og så er der ingen problemer I at have dette ritual lidt endnu. Flasken og den lune mælk løsner jo lidt for det slim og snot der generer, det letter han luftveje, så det er helt okay.
Flasken inden midnat har naturligvis samme effekt, men stille og roligt skal han jo trappes ud og det kan være en idé netop at give ham mindre og mindre, så han tilsidst helt kan undvære.
Sørg for at hans hovedgærde er eleveret, så han ligger højere med hovedet - det letter også hans vejrtrækning og giv ham evt. noget smertestillende at sove på, prøv at tale med lægen om det. Prøv også at få skyllet hans luftveje igennem om aftenen med lidt saltvand og evt. en næsesuger, så hans luftveje er så fri som muligt inden han puttes.
Kan hans seng evt. placeres langs siden af jeres? Det vil gøre at I kan tage tremmerne af den ene side og koble de to senge sammen. På den måde vil en af jer kunne give ham en hånd at holde i samtidig med at han fortsat ligger i sin egen seng og sover - det kunne måske give jer lidt bedre nætter.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre, nogle gange hjælper det at få at vide at man ikke er helt galt på den og at tingene har sin forklaring ... :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul. Jeg håber at juleferien vil gøre at jeres dreng bliver rigtig rask og at det nye år derfor også giver mulighed for nye sovevaner :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske