Brev:
HJÆLP - Vi vil så gerne sove!
17. december 2009
Alder:
13 mdr.
HJÆLP - Vi vil så gerne sove!
Kære Helen.
Så skriver jeg igen, for livet i vores lille familie er ved at udvikle sig til et sandt helvede....
Louie er nu en stor, glad dreng på 13,5 måned, som er sine forældres guldklump, men han er ved at få skilt os ad, få ødelagt vores socialliv, og vi ved ikke hvad, vi skal gøre!!!!
Problemet er, at vi stort set ikke får noget søvn, og det gør i sandhed livet noget besværligt, når man nu på 3. måned ikke har prøvet at få mere end 2 sammenhængende timers søvn.....
Han startede i vuggestue for 1 måned siden, og indkøringen gik faktisk over al forventning, men så fik han den ledeste forkølelse med tilhørende hoste og feber, og det kæmper vi stadigvæk med. Han er blevet tjekket af lægen, flere gange, og hver gang får vi samme svar: "Det er en virus, der er ikke noget at gøre, I må bare vente på, det går over...."
En svær besked at sluge, når drengen får hosteanfald, som ender i store brækture, får sin mad galt i halsen på grund af slim, vågner fordi han er fuldstændig stoppet til i næsen osv osv...
Han er blevet utrolig mor/far-dårlig, og kan slet ikke slippe os. Har været i vuggestue 4 gange på de sidste 20 dage, og det er en pine for alle. Han skriger, skriger, skriger, og er nødt til at blive hentet før, han skal sove til middag. Forleden gik der kun en halv time før de ringede. Der havde han skreget så meget, at det havde udviklet sig til hoste og opkast.....suk.
Når han er herhjemme, er han glad, har mod på tilværelsen, kaster sig ud i udfordringer, og tager dagligt flere og flere skridt uden støtte, så han går nok selv inden jul...
Han spiser godt, klarer det selv med ske, gaffel og fingre, og øver sig på at drikke af kop alene. Så jeg tror, han er godt med på det motoriske plan ik`???
Der hvor det halter, det er med søvnen, og det er virkelig noget lort....(undskyld sproget), og det har det været længe. Det er dermed ikke noget, som er startet i forbindelse med sygdom, vuggestue eller lign.
Vi starter vores aftenritual omkring kl.19.00, med et bad og efterfølgende nus og hygge på puslebordet. Derefter læser vi bøger og hører stille musik i stuen, og så går vi op i soveværelset, hvor han får en blanding af 1 dl mme og 1 dl sødmælk i en flaske i mørke, inden han bliver puttet i sin seng.
Han kan ikke falde i søvn alene, men sover hurtigt når han får lov til at holde en af os i hånden. For det meste så sover han fint den første time, men så starter balladen. Fra kl.21-midnat vågner han ca med 20-30 minutters mellemrum. Han sidder, eller står, som regel op i sengen, når vi kommer op, men han er nem at få til at sove igen.
Dog trækker det tænder ud, at vi skal rende op og ned konstant, for der bliver absolut ingen ro til voksentid, hygge med venner, eller det arbejde man ikke nåede tidligere....
Omkring midnat, plus minus en time, får han sin anden flaske, som er på samme størrelse, som den første. Derefter plejer han at sove roligt omkring 1 time eller 2, men så starter balladen. Louie vågner, og kan ikke sove igen.
Han karter rundt fra side til side, sætter sig op, rejser sig, græder, pludrer, klapper, flår i dynen, kaster rundt med sine sutter og bamser, og det scenarie kæmper vi med i op til 4 timer hver nat!!!! Omkring kl.5 falder han til ro, og så sover han til han bliver vækket omkring kl.8. Der er han selvfølgelig helt vildt træt, så hele morgenen og formiddagen, skal der ikke meget til før, at læsset vælter for ham....
Vi er efterhånden meget, meget trætte og meget pressede, og det udmønter sig i dumme skænderier midt om natten, som selvfølgelig heller ikke er gavnlige for drengen.
Louie har sin seng i vores soveværelse, da vi ikke har mulighed for at give ham sit eget værelse. I lang tid tog vi den natlige kamp med ham, så han blev i egen seng, men den sidste måned er han røget over i vores seng omkring kl.2. Det falder han nogengange lidt til ro af, men det er egentlig mest for vores skyld, så kan vi i det mindste ligge ned i alle de vågne timer...
Vi har aldrig tændt lyset, leget med ham midt om natten eller noget andet sjovt. Han bliver kun nusset, talt til med hviske-stemme, lagt ned blidt, men bestemt osv osv, men lige lidt hjælper det.
Vi ville vildt gerne vænne ham fra flasken og indføre nyt putteritual, da vi synes, han er alt får stor til noget, der er så "baby-agtigt", men vi ved for det første ikke hvordan, vi skal gribe det an, og for for det andet, så har vi ikke rigtig haft kræfterne til at tage den kamp også....
Jeg er efterhånden godt træt af at høre fra andre, at han da burde sove igennem nu, og at drengen da forlængst skulle have lært at falde i søvn uden voksen-kontakt. Det er hårdt at høre, for jeg/vi synes efterhånden, at vi må gøre et eller andet ravruskende galt....
Faktum er bare, at Louie aldrig har været i nærheden af at sove igennem, men i de sidste 3 måneder har det som sagt været rigtig, rigtig slemt!!!
Kan du hjælpe os??????
Ved godt, dette var en utrolig lang smøre, men inden jeg slutter opridser jeg lige vores dagsrytme, så du kan se, hvad der sker i løbet af dagen.
Kl.07.30/08.00 : Louie vågner eller bliver vækket
kl.08.00/08.45 : Morgenmad - Havregrød med frisk frugt, vand
kl.09.30/10.00 : Afleveres i vuggestue eller leg hjemme
kl.10.00 : Mellemmåltid - Knækbrød med ost eller lign, vand
kl.10-12 : Lege, når han er hjemme går vi på legeplads eller lign
kl.12 : Frokost - Rugbrød med forskelligt fiskepålæg, frugt, mælk
kl.13 - 15 : Middagslur (bliver som regel kun til 1 time)
kl.15-18 : Bliver hentet i vuggestue, leg
kl.16 : Mellemmåltid. Frugt og brød, vand
kl.18 : Aftensmad. Det samme som os, mælk
kl.19-20 : Putteritual + flaske
kl.20-21 : Sover
kl.21 - 24 : Sover, men vågner med jævne mellemrum - nem at putte igen
kl.24 : Flaske
kl.24-02 : Sover
Kl.02-05 : Vågen, og umulig at få til at falde til ro. Ender i vores seng
Kl.05-08 : Sover
Håber virkelig du kan hjælpe os. For vi er meget desperate, og jeg tror på, at vi alle tre har brug for, at vi får nogle rolige nætter, hvor alle sover.
På forhånd tak for hjælpen og rigtig god jul.
De bedste hilsner fra en meget, meget, træt
Line