Svar: Mad og Søvn - de evige to emner
17. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Det er en rigtig god idé at starte op med lidt grød til frokost og ikke starte ud om aftenen. En gang dagligt, meget fint som frokostmåltid og gerne kun 3, 4, 5 skefulde i begyndelsen (også til din dreng). Selvom han umiddelbart ser ud til gerne at ville have mere, så er det vigtigt at du ikke giver ham for meget. Det sætter sig som en prop og så får han rigtig ondt i maven, - så få skefulde og så vand af en kop.
Efterfølgende får de så flaske at sove på, som de plejer, når de puttes til middagslur. Tilbuddet om flasker og mængden af mælk er altså som det plejer at være, skemaden kommer ud over og gør så netop at de begynder at kunne spise lidt mere og tager lidt mere på.
Jeg vil anbefale at du begynder med en ren risgrød og venter lidt med at tilsætte frugtmos. Når man kun har fået mælk, så er der masser af nyt at forholde sig til ved bare at få en ren grød. Du kan fint købe færdiglavet grød i starten, da du så kan lave meget små portioner (Se hvordan i babykøkkenet her på siden).
Alt efter hvordan det går, hvor parat din dreng virker og hvordan han tager imod, så øger du hans indtag stille og roligt. Der må gerne gå en uges tid inden han når op på ½ dl og du må stadig gerne holde lidt igen med mængden. Når du føler at det går godt, så prøver du med en nyt type grød - det kan være majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød, så han stille og rolige vendes til en anden type og ny smag. Du kan stille og roligt så også begynde med lidt frugtmos som topping for at variere smagen yderligere og hjælpe maven med at holde sig igang.
Når han kan spise en lille dl grød uden problemer, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Det er bedre at du giver ham 3/4 dl. 2 gange dagligt og følger efter med mælk, end at du giver 1½ dl og han så afviser flasken efterfølgende. Det vil samtidig være rigtig godt, hvis du giver ham en type grød til frokost og en anden til aften - på den måde får du givet ham forskellige næringsstoffer.
Omkring 5 måneders alderen vil han sandsynligvis være parat til at få lidt grøntsagsmos om aftenen, når du starter allerede nu :)
Børnenes indtag af skemad bør ligge på nogenlunde faste tider i løbet af dagen. Det er med til at påvirke deres indre ur og vil derfor også spille ind på deres søvn om dagen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover ca 45 minutter som nu - det er helt fint :)
Frokost 11-11.30: Forsøg med lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske 12.30 og puttes til middagslur, må her meget gerne sove en lang lur - put dem evt. ½ time senere end nu, som du kan se af denne plan.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur, har de brug for at sove 45 minutter igen her, er det dog helt okay. Hvis denne lur ligger meget sent, vil den naturligt gøre at børnene går senere i seng. Det er normalt for alderen og regulerer sig ind i takt med at de bliver ældre
(Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grød eller mos, når det bliver aktuelt her)
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter videre
Nat 03: Evt. flaske - de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne. Nogle børn sover dog på den måde at de får flaske kl. ca 20 igen kl 01 og igen tidlig morgen 06 - det er også okay.
Når du putter dem til eftermiddagslur, så prøv som sagt om du kan putte dem en lille smule senere end du gør lige nu, så du er sikker på at de er trætte nok og parate til at sove. Hjælp dem også med at bruge sig selv motorisk om formiddagen, jo mere aktive de er, jo mere fysisk trætte de bliver, jo bedre vil de også kunne sove. De har en alder nu, hvor de ikke længere er spæde, men er babyer og derfor skal aktiveres rigtig meget så de opnår både fysisk og mental træhed :)
Det sker at børn i denne alder kommer ind i en rytme, hvor de slatsover og slatspiser lidt. Og det er godt at du er opmærksom på dette. Nu hvor du giver flaske, så ved du jo præcist hvor meget mælk de får, så prøv at holde øje med deres indtag om dagen og forsøg at følge ovenstående plan, så du sikre dig at det ikke er på grund af øget mælkebehov de vågner.
At de har vænnet sig til at putte i din favn ... tja, det kan naturligvis også spille ind. Det er her rigtig vigtigt at du forsøger at putte dem i barnevognen inden de falder helt i søvn, så de lige fornemmer hvor du lægger dem og hvor de falder i søvn. Har du en sovepose til dem - den voksi eller lignende? Det kan være en god idé, da de så stadig føler sig omsluttet, men det er af posen og ikke dine arme :)
Med hensyn til MME så er forskellen jernindholdet. Og da dine børn er født før tid, så får de sandsynligvis ekstra jern under alle omstændigheder - så er der ingen grund til at skifte MME, du kan roligt lade dem blive på det de får lige nu:) Hvis du gerne vil skifte kan du også det - der er ingen ulemper ved det, de får så bare ekstra jern på den måde - ellers er indholdet det samme.
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske