Brev:
Mad og Søvn - de evige to emner
17. december 2009
Alder:
4 mdr.
Mad og Søvn - de evige to emner
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar - jeg vender nu tilbage igen med to spørgsmål
Det første vedrører mad. Tvillinger er nu snart 4 måneder og 2 uger - så vi er ved at starte op på skemad til drengen. Korrigeret alder er jo kun 3 måneder, så pigen skal vente til hun er 4 måneder i korrigeret alder medio januar.
Lidt historik vedr. mad til tvillingerne
fra fødsel (uge 34+2) til ca. 1 måned - sondemad og bryst
fra 1-3 måneder - næsten fuld amning - dog 1-2 supplerende flasker om aftenen
fra 3-4 måneder gradvis overgang til flaske, idet særligt pigen ikke fik mælk nok på brystet
4 måneder - amningen døde helt ud (hvilket jeg er ked af, men har accepteret - min søn søger stadig efter brystet, hvilket smerter lidt at se)
4½ måned opstart på skemad til drengen (han er nu 6,5 kg. og spiser konstant - han er også ved at være godt med på vægtkurverne), mens pigen skal vente til efter jul (hun er kun 5,5 kg - og har gået til kiroprakter pga. løst nakken og bækken - pga. tvillingegraviditeten har nu været klemt inde i maven).
Mine spørgsmål er følgende
Min plan er at give risgrød med svenskemos hver dag kl. 11-11.30 og igen kl. 18. Drengen skal have så meget som han vil have - og pigen en lille teskefuld for at lære det. Hvordan synes du, at det virker som opstartsmad? Og hvordan vil det påvirke mælkeindtag - hvis overhovedet?
Jeg vil også gerne vide om jeg skal skifte modermælkserstatning? Jeg bruger NAN 1 - skal jeg skifte til NAN 2? Hvad er forskellen og fordele/ulemper ved at skifte? Min egen SP synes jeg skal fortsætte med NAN 1 (i hvert fald til pigen)
Så til det andet emne - søvn.
Jeg PRØVER at køre følgende rytme
Står op kl. 7.30 (det lykkes ret godt)
Formiddagslur kl. 9.30-10.15 (det lykkes ret godt)
Eftermiddagslur kl. 12-15 (det lykkes slet ikke)
Sen eftermiddag/tidlig aften endnu en lur på 45 min (det lykkes ret godt)
Mit problem er eftermiddagsluren - de vågner efter 40-45 min og kan så ikke sove igen. Da de var små kunne jeg lulle dem i søvn igen - ved at tage dem på armen hver 45. minut, men det kan jeg ikke mere. De sover heller ikke særligt godt i barnevognen. De falder relativt let i søvn - men vågner altså efter 40-45 min ... og er hverken trætte eller friske - det gør eftermiddagen lang og rodet.
Kan det skyldes at de er blevet vant til at sove på arm? Eller at vi har en tendens til at ''klatspise'' frem for store ordentlige måltider hver 3-4 time .... det er snare småspisning hver 1½ time? Hvordan får jeg ændret disse dårlige vaner?
Tak for dine altid gode svar
/Marianne