Svar: Skal en baby have lov til at skrige og træne sine lunger?
17. december 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Man skal ikke ret mange år tilbage i historien, før det var almindeligt at sige "børn træner deres lunger, når de græder" og hvor man så dette som noget positivt. Man skal heller ikke ret langt tilbage i historien, for at møde et menneskesyn om at små børn ikke havde nogen selvstændighed og ingen følelsesmæssige behov ...
Der er også bøger i dag, der beskriver hvordan grådanfald inden sengetid er nødvendigt, hvis man vil lære sit barn at sove og holdningen om at "du forkæler dit barn, hvis du tager det op" ligger stadig i mange familier.
Det er forfærdeligt at høre en holdning som du beskriver, nu hvor vi snart skriver år 2010 og I har fuldstændig ret - vi/I er heldigvis klogere i dag og det er meget meget vigtigt at I lytter til jer selv og til det der føles rigtigt.
Der er lavet flere undersøgelse af hvad der sker, hvis man bare lader sit barn ligge og græde og hvor stor betydning det har for barnets hjernemæssige udvikling. Det har virkelig store omkostninger ikke at reagere på sit barns gråd - man laver en langsigtet vidunderlig investering, hvis man konsekvent trøster sin grædende baby.
Ny forskning viser at den stress der opstår i barnets krop i forbindelse med langvarig gråd og adskillelse vil påvirke barnets hjerne rigtig meget, mens den udvikles. Når et baby efterlades grædende i sit værelse, så er det ikke gråden i sig selv, der påvirker barnets hjerne - for det gør den ikke - det er den langvarige, utrøstede fortvivlelse der skader.
Derfor er det fuldstændig horribelt at lukke døren og lade barnet græde, ligesom man aldrig - aldrig - må lade barnet være hjemme imens man selv tager op for at handle eller lignende! Der er naturligvis forskel på gråd og man skal skelne måden barnet græder på fra hinanden. Det er f.eks. naturligt at større børn græder, når de ikke får deres vilje og det betyder jo ikke at man skal give dem alt hvad de peger på ... Men stadig skal man sætte ord på for dem, vise dem at man forstår deres fortvivlelse og godt kan bære det, selvom det er svært for dem.
Små børn kan ikke manipulere eller kontrollere gennem gråd, så at tro at hvis I giver efter og tager jeres datter op, går med hende, når hun græder, trøster beroliger osv. er en måde hun kontrollerer jer på - så er det altså helt galt. Hendes hjerne er slet ikke i stand til at kunne tænke udspekuleret, hun kan på ingen måde manipulere jer til at gøre noget hun ikke har behov for. Når hun græder, så er det altså et reelt behov for at blive trøstet og holdt om. Netop ved at give hende den fysiske kontakt og nærhed, ved at vugge hende, holde hende tæt osv. får I stimuleret den del af hendes nervesystem der stille og roligt får hende til at falde til ro.
Samtidig giver berøring, varme, kærtegn og det at sutte dannelse af oxytocin, som får hendes krop og de stresshormoner der strømmer igennem hende til at falde til ro. Nær kropskontakt aktiverer altså til ro og hun vil naturligt derfor have behov for at blive taget op, når hun græder.
Den bog I skal læse og hvor alle undersøgelser osv. står beskrevet hedder "Fantastiske Forældre". Den er skrevet af Margot Sunderland - du finder den i min bogguide under 'børneopdragelse' - det er den bedste bog om børneopdragelse jeg har læst og den beskriver netop lige præcis den problematik I står i.
Bliv ved med at lytte til jer selv - det er jer, der har fat i den lange ende!
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske