Svar: God nærende morgenmad?
16. december 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Marlene
Havregryn er noget af det bedste man kan give børn til morgenmad, det giver en god mæthed og holder blodsukkeret stabilt længe. Derfor er vi meget glade for havregrød i Danmark og det kan børn få til de er flere år gamle.
Men det er dog forståeligt nok at jeres datter en gang imellem måske gerne vil have noget andet og det er helt okay at variere. Så kan hun stadig få havregrød nogle dage og så andet andre dage.
En mulighed er almindelige rå havregryn serveret med lidt sukker og lidt letmælk. En anden mulighed er havregrynsboller - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :)
Tykmælk, ymer og lignende surmælksprodukter er også en mulighed og du kan komme frugtmos på, revne æbler eller friske bær. Du kan også bruge rugbrødsdrys, müsli eller lignende.
Der findes rigtig mange morgenmadsprodukter på hylderne i Supermarkedet, sandsynligvis også hvor du bor :) og nogle af disse kan naturligvis også bruges, men man skal se sig rigtig godt for.
Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn. Derudover har vi i DK også "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras, hvis du kender dem. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn.
Det du skal vælge ud fra er sukkerindholdet og alt for mange morgenmadsprodukter indeholder store mængder sukker. Det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Hvad spiser I andre om morgenen? Ofte vil børn jo gerne have det samme som de ser vi andre spiser og du kan godt kombinere lidt forskelligt, så hun får både en grovbolle med lidt ost, en lille portion ymer og måske lidt frugt ...
Med hensyn til aftenflaske, så er det tid til at slutte med den. Det er ikke godt for hendes tænder at få flasken inden hun skal sove ...
Derfor vil jeg anbefale jer, at I samtidig med at I introducerer en godnatgrød, ymer eller lignende som nu, også forsøger at tappe mængden af mme ud, så hun stille og roligt får mindre og mindre og måske kan nøjes med lidt mælk af en kop og tilsidst kan hun så nøjes med vand.
En godnathistorie er også en god substitut for flasken, det at sidde på skødet, få læst lidt historie eller måske ligge i sin seng imens I læser vil være rigtig dejligt og på den måde kan I stille og roligt komme væk fra flasken.
Hun behøver ikke nå op på 500ml mælk dagligt for at være dækket ind, hvis hun ligger mellem 350-500ml alt incl. er hun fint dækket ind med kalk osv.
Med hensyn til tænder, så anbefales det at de børstes både morgen og aften og gerne med tandpasta :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat god appetit :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske