Brev:
God nærende morgenmad?
16. december 2009
Alder:
14 mdr.
God nærende morgenmad?
Kære Helen,
Vores datter har nu rundet de 14 måneder - og er lige selv begyndt at gå; sikke dog en udvikling!
Hun trives, er glad og afbalanceret - omend selvstændighedsfasen for alvor sparker ind nu - sikker dog et temparament, hvis hun ikke lige får lov at bestemme!!
Jeg vil gerne spørge dig til ideer til en god nærende morgenmad, som dog også er realistisk at nå, når vi skal ud af døren til ordentlig tid.
Vores datter har et ufatteligt sovehjerte, så hun får morgenmad kl. ca. 8:00 (efter ca. 12 timers søvn non-stop). Næste måltid er varm mad i vuggestuen kl. ca. 11 - 11:30
Vi plejer at give hende havregrød, som vi synes lægger en god bund til at klare formiddagen inden middagsmaden i vuggestuen. Men hun er ikke glad for grøden længere; det virker som om konsistensen vokser lidt i munden på hende. Vi har på det seneste prøvet med øllebrødspulver (vi bor i Belgien, så hun får ikke så ofte rugbrød...), men det er som om, hun nu også har lidt svært ved at få det ned.
Hun er normalvis glad for ymer - f.eks. med rugbrødsymer-drys. Det ville jo være anderledes koldt og frisk end varm, tyk grød. Men mætter det nok?!
Har du andre ideer?
Et andet spørgsmål i øvrigt: Hvor længe max, synes du vi skal fortsætte med aftenflasken (MME)? Hun er glad for den; vi tilbyder hende ca. 270 ml, og det drikker hun. Hun har endnu kun 4 tænder, så ikke en masse at skade der (har hørt noget om at mælkesukkeret er skadeligt for tænderne).
Vi er begyndt at introducere "dessert" om aftenen efter aftensmaden - ymer, frugt osv. Jeg har tænkt det som en forberedelse til at sige farvel til flasken; så får hun lidt ekstra mad der.
Men hun er glad for flasken, og uden den kan vi få svært ved at nå den 1/2 liter mælkeprodukt pr dag. Som sagt bor vi i Belgien, og her er man ikke så stor tilhænger af mælkeprodukter til små børn, som man er i Danmark, så hun får f.eks. ikke ymer, mælk af kop osv. i timerne i vuggestuen.
Og faktisk ét til, nu jeg er i gang :o) Hvor mange gange om dagen, anbefaler du at vi børster hendes tænder (som nævnt har hun stadig kun 4). Jeg hører lidt forskelligt. P.t. børster vi kun om aftenen - med tandpasta.
På forhånd mange tak for dine svar
med venlig hilsen
Astrid's mor, Marlene