Svar: Vågner efter en time og ligger og snakker
16. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Det ses en gang imellem at især børn i 7 måneders alderen vågner og ligger og snakker, nogle børn gør det som jeres datter efter at have sovet kortvarigt, andre børn gør det midt om natten ...
Det handler sandsynligvis om alder og udvikling og det er som om at nogle børn virkelig nyder at ligge og snakke, når der er mere ro på, når verden omkring dem er mere stille. Hun har en alder nu, hvor hun netop øver sine lyde, pludrer i mere og mere varieret lydstyrke. Hun kan skrige så højt at hun selv bliver forskrækket og hun kan brumme hæst og hun øver også sine læbelyde, sider "pprrr" osv. alt sammen noget der hører alderen og udviklingen til.
Jeg tror at jeres datter nyder når hun vågner, at ligge og lytte til sig selv og de lyde hun kan lave. Hun er jo ikke ked af det og flasken I tilbyder tager hun ikke noget af. Det lyder som en stund hun lige nu sætter pris på og det er helt okay.
Der er ikke noget i vejen for at I prøver at lade hende ligge og pludre lidt, når hun er glad og har det godt med det. Men det er klart, at hvis hun bliver ked af det, så skal hun naturligvis ikke ligge alene, så er det en god idé at gå ind til hende, trøste, berolige og betrygge og prøve at hjælpe hende tilbage til søvnen igen.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske