Svar: Bæresele og slynge - 1 mdr.
3. juni 2004
Alder:
1 mdr.
Kære kommende mor
Brug af babyseler og babyslynger er meget diskuteret. Generelt kan man sige at begge dele kan bruges fra fødslen, men i begrænset omfang. 2 x 10 minutter dagligt.
Har man en slynge, hvor barnet ligger godt, og man kan finde ud af at justere slyngen ind, så den passer til barnet og en selv (det kræver nemlig lidt øvelse), så siger min fornuft mig at dette trods alt må være at foretrække, da barnet ligger mere ned og dermed ikke har samme belastning i ryggen.
Jeg synes altid at det vil være en god idé at man prøver at tage både en sele og en slynge på, for at få fornemmelsen af, hvad det drejer sig om, og også så man kan finde ud af at bruge det rigtigt. Umiddelbart er det jo noget som du heller ikke behøver at købe lige nu, men kan vente med til barnet er født, hvor du kan prøve, hvad passer jer bedst.
Held og lykke med den forestående fødsel.
Efterfølgende kommentar:
Da der er stor ueninghed om brug af henholdvis bæresele contra slynge, har jeg efterfølgende bedt en fysioterapeut om at undersøge anbefalingerne for dette. Den umiddelbare konklusion er at begge dele kan bruges umiddelbart efter fødslen, en slynge sandsynligvis i længere tidsinterval end en bæresele, da belastningen for barnets ryg er mindre i en slynge.
Se endvidere kommentarer fra brugerne i Debat
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske