Svar: Bæresele og slynge - 1 mdr.

3. juni 2004

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære kommende mor

Brug af babyseler og babyslynger er meget diskuteret. Generelt kan man sige at begge dele kan bruges fra fødslen, men i begrænset omfang. 2 x 10 minutter dagligt.

Har man en slynge, hvor barnet ligger godt, og man kan finde ud af at justere slyngen ind, så den passer til barnet og en selv (det kræver nemlig lidt øvelse), så siger min fornuft mig at dette trods alt må være at foretrække, da barnet ligger mere ned og dermed ikke har samme belastning i ryggen.

Jeg synes altid at det vil være en god idé at man prøver at tage både en sele og en slynge på, for at få fornemmelsen af, hvad det drejer sig om, og også så man kan ...

Annonce

... finde ud af at bruge det rigtigt. Umiddelbart er det jo noget som du heller ikke behøver at købe lige nu, men kan vente med til barnet er født, hvor du kan prøve, hvad passer jer bedst.

Held og lykke med den forestående fødsel.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Efterfølgende kommentar:
Da der er stor ueninghed om brug af henholdvis bæresele contra slynge, har jeg efterfølgende bedt en fysioterapeut om at undersøge anbefalingerne for dette. Den umiddelbare konklusion er at begge dele kan bruges umiddelbart efter fødslen, en slynge sandsynligvis i længere tidsinterval end en bæresele, da belastningen for barnets ryg er mindre i en slynge.

Se endvidere kommentarer fra brugerne i Debat

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig