Svar: Søvnproblemer trods flere ændringer
16. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå I alle er trætte og synes det hele efterhånden virker uoverskueligt ... :(
Desværre så har mange forældre den forventning, at når barnet får lagt dræn, så vil alle søvnproblemer løse sig - nu har barnet jo ikke længere øreproblemer og hvis de har været årsagen til barnets søvn, ja så burde barnet jo sove nu ...
Men ofte fungerer det ikke sådan. For barnets krop husker jo og barnet har jo gennem længere tid, ofte flere måneder, været udsat for smertejag natten igennem. Barnet har altså en erfaring med sig om at det at skulle sove er forbundet med at skulle vækkes flere gange og den erfaring sidder i kroppen. Barnet bliver altså ved med at vågne selvom det ikke længere har ondt og det tager rigtig lang tid at få skabt en ny erfaring og få lært barnet at det roligt kan sove videre, der er ingen problemer mere ...
Det er meget fint at du nu er opmærksom på at din datter ikke må sove for meget om dagen og at du nu vækker hende, så hun ikke sove til senere end kl. 16 :) Hun sover stadig en del i løbet af dagen i forhold til sin alder, men hun hører nok til de børn som har et søvnbehov der ligger lidt over gennemsnittet og så er det jo så sådan ...
Det er også en fin plan for dagen du har sendt og du må desværre nok indstille dig på at flasken tidlig morgen kl 05 fortsat er nødvendig. Det er faktisk normalt sådan at netop flaske aften, sen aften og tidlig morgen er de flasker som forsvinder sidst. Det er altså flaskerne i løbet af dagen der stille og roligt udgår og erstattes med anden mad.
At sove igennem i denne alder betyder at sove 5-7 timer uden at få mælk og det vil hos jer sige f.eks. mellem kl. 23 og 05. Din datter skal altså fortsat have vælling kl. 23 og så må hun prøve at undvære mælk indtil næste morgen tidlig, som det nu passer. Kl 05 er ofte et meget godt bud, fordi mælk her normalt ikke vil påvirke hendes indtag af morgengrød og samtidig gøre at hun sover lidt videre, så dagen ikke starter alt for tidligt :)
De flest børn vil være 10 måneder inden de kan nøjes med kun 2 flasker dagligt ... Når jeg ser din plan for dagen så indgår der umiddelbart kun flaske de 3 gange og det er således hvad du kan forvente lige nu :)
Hun har en alder, hvor hun motorisk bruger sig selv rigtig meget, hun ligger sig sandsynligvis op i kravlestilling, vugger frem og tilbage, rejser sig i søvne osv. og hun er ikke i stand til selv at blive lagt ned igen. Det er altså aldersmæssigt også helt naturligt at hun lige nu sover uroligt.
Til alderen hører også at hun lige nu sandsynligvis er igang med separationsfasen og derfor søger ekstra tryghed og nærhed. Både når hun skal overgive sig til søvnen, men også når hun har sine små opvågninger i løbet af natten. Det er derfor et spørgsmål om at give hende dette og hjælpe hende videre i søvnen men samtidig også forsøge at lade hende finde ud af det selv. Det er således vigtigt at du ikke putter en sut i munden på hende hver gang hun vågner, men prøver at lære hende at finde sutten og selv putte den i munden. Det samme gælder i øvrigt også om dagen, giv hende sutten i hånden så hun selv putter den i munden.
Det er ikke alle lyde du skal reagere på, hun må gerne tumle rundt og selv komme videre i søvnen, - måske hjælper det at lægge hende på eget værelse, hvis hun ikke allerede er det? Men hun skal naturligvis ikke være ked af det, så må du hjælpe hende med at blive lagt ned igen og sove roligt videre.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo er okay at erkende, at man har brug for en lille smule aflastning bare en enkelt nat. I kunne jo lade Laura passe af et sæt bedsteforældre eller lignende og så udnytte at I kan få en fuld sammenhængende nattesøvn. Det er okay at gøre dette med den alder Laura har nu - hun har jo også brug for jeres overskud i hverdagen :)
Rigtig meget held og lykke, håber I kan bruge ovenstående bare lidt videre - om ikke andet hjælper det måske at høre at det I lige nu oplever er normalt for alderen ...
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske