Svar: Sover stadig 3 gange om dagen...
16. december 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
I forhold til din datters alder og den rytme du beskriver, så burde det normalt ikke være nødvendigt med den ½ times lur sidst på eftermiddagen. Dog, er hu jo lige startet i vuggestue og det trætter naturligvis ekstra meget, så det kan faktisk godt gøre at hun i en periode har brug for en powernap sidst på dagen. Netop, når I kommer hjem og roen skal falde over hende efter en lang dag, hvor hun er fyldt rigtig godt op med indtryk og har brugt alle sine sanser, er det helt normalt at børn godt i en periode kan falde omkuld af træthed ...
Men for at hverdagen og det hele skal kunne hænge sammen, så lyder det som en rigtig god idé at I arbejder på at hun sover to lure dagligt - en formiddagslur på ca 45-60 minutter og så en lidt længere middagslur, hvor hun gerne må sove et par timer. Normalt vil hun ikke behøve sove mere end 2½-3 timer samlet om dagen, men hvis hun hører til de børn som sover mere end gennemsnittet, så er det helt fint at hun sover en god lang middagslur.
Så vil hun sandsynligvis stadig kunne komme i seng til nogenlunde vanlig tid, hun vil evt. nogle aftener gå lidt tidligere i seng, hvis hun ikke har sovet så meget om dagen og det er helt fint. På den måde vil hun enten sove det hun behøver om eftermiddagen eller sove lidt mindre end nu og så forlænges hendes nattesøvn i stedet.
Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem og se hvad hun kan trives med lige nu. Der er som sagt nok en naturlig grund til at hun har brug for at sove lidt mere, når hun kommer hjem, men samtidig skal hverdagen jo også fungere :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske