Brev:
Sover stadig 3 gange om dagen...
16. december 2009
Alder:
10 mdr.
Sover stadig 3 gange om dagen...
Kære Helen,
Ja, jeg har et brev i kø hos dig, men alligevel er der lige et andet emne jeg gerne vil spørge dig til råds om.
Min datter på 10 mdr. sover stadig 3 gange om dagen, og det synes jeg er meget - specielt nu hvor jeg snart skal til at starte på arbejde igen. Den sidste lur omkring kl. 17 passer i den forbindelse dårligt ind med afhentning, aftensmad osv.
Hun vågner ca. kl. 6.30 om morgenen, og kommer så ud til sin første lur ca. kl. 9.30 - nu er hun så småt startet i vuggestue, og der bliver klokken nogle gange 10, inden hun kommer ud.
Afhængigt af hvor længe hun sover, kommer hun ud igen omkring kl. 13/13.30. Det er lidt forskelligt om hun tager en lang lur om formiddagen - dvs. 1 time-1½ eller om det først er om eftermiddagen. Som regel er den ene kortere og den anden længere.
Hun har i lang tid haft brug for at komme ud at sove ca. 30 minutter mellem 17 og 18 for at kunne komme igennem aftensmad og flaske inden det er sengetid kl. 20. Og det virker som om hun stadig har brug for det - men gad vide om det bare er en vane, vi kan vænne hende af med og så måske lægge hende i seng allerede kl. 19.30?
Tror du hun sover kortere tid om natten, hvis hun bliver lagt i seng tidligere? Eller sover hun bare det længere om natten, når hun har sovet det kortere om dagen? Ja, der er mange overvejelser .....
Nu hvor hun er startet i vuggestue har jeg jo ikke styr på, hvornår hun sover og hvor længe. Jeg har nemlig hidtil godt kunnet finde på at vække hende, hvis klokken blev 15 og hun stadig sov for at sikre mig, at jeg kunne få hende til at sove igen mellem 17 og 18, og det så på denne måde passede med sengetid kl. 20.
Men mon jeg bare skal trække de to første lure lidt, så den sidste ender lidt senere, og så bare lægge hende før i seng??
Håber på endnu et godt råd fra dig :o)
Mange hilsener og glædelig jul
Mette