Svar: Dags- og søvnrytme
16. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Louisa
Dejligt at høre at hele familien (selv mormor) følger med og velkommen til :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 5½-6 måneder ligger på ca 14½ time i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. De fleste børn vil i 5 måneders alderen sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. I 6 måneders alderen begynder børn dog ofte at kunne springe den sidste powernap over og sover således kun 2 lure dagligt - naturligvis afhængigt af hvor meget de i øvrigt har sovet.
Du skriver at din dreng normalt puttes til ca 20 og ofte vågner ca kl. 7 - altså ca 11 timers nattesøvn, nogle gange sover han dog videre efter flasken og vågner først når klokken er 8-8.30 i højt humør. Det vil sige at han nogle nætter sover 12-12½ time i træk ...
Dette har naturligvis indflydelse på hans søvn om dagen, de nætter hvor han sover et virkelig langt stræk om natten, vil han naturligt kun have behov for at sove 1½ time om dagen - modsat de dage, hvor han sover 10-11 timer, vil man naturligt formode at han så også har brug for mere søvn om dagen ... MEN, når det er sagt, så er der også noget andet som springer mig i øjnene, når jeg ser din plan for dagen og det er hans indtag af mælk og flasker.
Din dreng drikker store mængder af gangen og indtager derved uden problemer sit behov i løbet af dagen. Men, han sover faktisk ofte 10-12 timer uden at få mælk og det er rigtig lang tid i forhold til hans alder. Det er naturligvis dejligt for jer at han sover så godt om natten (vær forberedt på at det måske nok vil ændre sig) men det betyder også at han er nødt til at være meget vågen om dagen for at kunne nå at indhente både sit mad behov og sit mælkebehov. Ud over at han jo naturligvis også skal være vågen til at observere, bruge sig selv både fysisk og mentalt osv.
Der kan altså godt være en sammehæng mellem hans korte søvn om dagen og hans lange søvn om natten + hans manglende indtag af mælk i løbet af natten ...
I skal naturligvis vurdere, hvor meget I vil gå ind og ændre, for I princippet skal man jo ikke ændre noget som man synes fungerer rigtig godt :) Og et eller andet sted, så må man jo også sige at I har en rigtig god dreng, så at han ikke sover særlig meget om dagen må man måske leve med, fordi han sover så godt om natten ... :)
Modsat, skal han naturligvis også have sin søvn og I må derfor gerne hjælpe ham med at sove mindst én længere lur i løbet af dagen, - f.eks. hans middagslur. Det kan være rigtig fint at I holder jer i nærheden og forsøger at lulle ham tilbage i søvnen, når han efter ca ½ time skifter søvnfase og nogle gange vågner op. Det kan også være en rigtig god idé at du starter med at sætte ham i barnevognen, lader ham sidde og kigge på verden, mærke finden i ansigtet, se og opleve og blive fyldt op med indtryk og så først putte ham når han tydeligt viser sig parat. Gå med ham og hold ham sovende på denne måde, simpelthen for at få han ind i en rytme, hvor hans lille krop får en erfaring med sig om at det er sådan det skal være :)
Når han vågner efter ½ times tid, så er det ganske givet fordi han der skifter søvnfase. Vores søvn består af flere forskellige dele, vi sover dybt, sover mere let osv. og selvom hans søvn ikke er sammensat helt som hos os voksne, så har han stadig perioder med aktiv søvn og mere dyb søvn og det er meget normalt at børn skifter mellem disse med ca 30-60 minutters mellemrum.
Når du lægger dig for at sove, så går der normalt lidt tid før du falder rigtigt i søvn. Hos dig er denne periode noget længere end hos små børn - det lille barn falder forholdsvist hurtigt i søvn og kommer ret hurtigt over i en dyb søvn. Men små børn kan godt lige der hvor de skifter mellem at sove let og sove dybt reagere med en kort opvågning. De spjætter (det kender du også fra dig selv, du oplever at falde og kroppen giver et spjæt og så sover du videre), men små børn vågner ekstra op og bliver ekstra urolige.
Hvis barnet har problemer med søvnfaseskift, så hjælper det derfor ofte at svøbe barnet (for at mindske fysisk spjæt) og også at holde sig i nærheden lige der, hvor man ved at barnet normalt har tendens til at vågne lidt op. Du kan derfor prøve at være der efter ca 30 minutter, der hvor din dreng plejer at vågne, stå parat med hænderne på hans krop, berolige og med det samme prøve at lulle ham videre i søvnen.
Hvis din dreng har problemer med at skifte søvnfase, så vil han normalt godt kunne lulles til ro igen og sove videre indtil næste skift, hvorimod, hvis han vågner fordi han ikke behøver sove mere, så vil han være glad, tilfreds og vil kunne holde sig vågen længe derefter:)
Det lyder meget fint med 2-3 timers vågenhed af gangen med den alder din dreng har nu :) Aktiviteter er både det der stimulerer ham mentalt, som at kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. men også at blive aktiveret fysisk. Det er vigtigt at du tumler med ham, triller ham, drejer ham, cykler med hans ben, lader ham trække sig op når du holder ham i hånden osv. så han bruger sig selv fysisk, motorisk. Det giver ham en fysisk træthed, som han også har brug for, for at kunne sove godt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig glædelig jul til jer alle sammen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske