Brev:
Dags- og søvnrytme
16. december 2009
Alder:
5 mdr.
Dags- og søvnrytme
Kære Helen!
Så fik jeg også meldt mig ind i denne geniale opfindelse! Både min mor og jeg er store fans af dig og det var faktisk hende, der begejstret fortalte mig, at du nu har oprettet "Babykøkkenet" - hvor er det genialt!
Min mand & jeg er så heldige at være blevet forældre til dejlige Xander d. 6/7-09 (4 uger før termin), altså er Xander i dag 5 måneder og 10 dage og er naturligvis den dejligste dreng i hele verden ;)
Jeg skriver lige en forklaring af vores rytme og stiller så mine spørgsmål bagefter - tror måske det er mest overskueligt sådan?
Xander er (7-9-13, bank bank bank under bordet!) SUPER god til at sove om natten, men mht. søvnen om dagen er det en lidt anden snak, hvor han får 3 lure og stort set hver gang vågner efter ½ time. Jeg synes det er rigtig svært at finde ud af hvor meget søvn han har brug for, men jeg er sikker på, at han har brug for mere en 1½ times søvn om dagen, selvom han sover så flot om natten.
Vores rytme ser for det meste således ud (med undtagelse af i nat, hvor han vågnede og fik flaske kl. ca. 3.30):
Ml. 5.30-7.00: Vågner og får flaske, ca. 240 ml. grøn Allomin.
Hvis han vågner inden 7 prøver jeg at få ham til at sove videre, efter 7 står vi som regel op.
8-8.30 (hvis sovet videre efter flasken): Vågner og er vildt glad (SÅ skønt!) og vi står op.
Formiddag ca. kl. 9: Får grød med frugtmos.
(½ dl majsgrød og 2 dl vand blandet med 5 skeer grøn Allomin og mikset med frutmos af 1 frugt - spiser som regel halvdelen, dog enkelte gange det hele).
Kl. ca. 10-11: Puttes til formiddagslur. Sover præcis ½ time på klokeslættet. Kan meget enkelte gange overtales til at sove videre.
Kl. ca. 12: Får enten flaske (240 ml. grøn Allomin)eller grød med frugtmos (magen til morgengrøden).
Ml. kl. ca.13-14: Puttes til middagslur. Vågner som regel præcis ½ time på klokkeslættet. Kan som regel ovetales til at sove videre og vågner oftest igen efter ½ time, men sover nogle gange til i alt 1½ time - meget meget meget sjældne gange 2-2,5 time (før i tiden sov han af og til 3,5 time ad gangen).
Kl. ca. 15: Får flaske, 240 ml. grøn Allomin.
Kl. ca. 17, afhængig af længden på "middagsluren": Powernap på præcis ½ time, som regel ved at vi går en tur med barnevognen, da Xander er MEGET MEGET svær at få til at sove på dette tidspunkt.
Kl. ca. 18: Flaske, 240 ml. grøn Allomin, men vi forsøger at introducere kartoffelmos med gulerodsmos - dette er Xander dog ikke specielt begejstret for og laver nogle vældig sjove ansigsudtryk når han får det ind i munden og vil ikke spise ret meget af det.
Kl. ca. 19.30: Tempoet "drosles ned" og Xander får en tør numse, får nattøj på og sidder og hygger med farmand inden han som regel bliver puttet kl. 20.
Kl. ca. 20: Puttes i sengen, vi synger de samme 3 vers af "Elefantens vuggevise", kysser ham, siger godnat og slukker lyset og går ud af hans værelse.
Som regel skal vi ind til ham 3-4 gange, nogle gange mere og nogle gange mindre.
Herefter sover han som regel hele natten - synes han er helt vildt god!
Mine spørgsmål er så:
1). Hvor meget søvn har en lille dreng på 5,5 måned, som sover ca. 10-11 timer om natten, brug for om dagen?
2). Er det ok det vi gør med at prøve at få Xander til at sove mere, når han om dagen næsten konsekvent vågner efter ½ time - og hvorfor gør han egentlig det?
3). Du skriver flere steder, at man skal sørge for at aktivere børn i deres vågentid om dagen. Er der nogen form for aktivitet der er bedre end andet? Vi snakker, kigger bog, synger, leger på aktivitetstæppet, men han ligger også lidt selv og kigger på aktivitetstæppet og i den halve time han sover ad gangen er jeg som regel ligesom en hvirvelvind, for så vil jeg gerne nå en masse, så jeg kan være der for ham når han er vågen. Men nogle gange ligger han altså også selv på sit legetæppe.
Prøver at trække hans vågentid mellem lurene så han er vågen 2-3 timer ad gangen - er det for meget?
Jeg ser meget frem til at høre fra dig - og tak for en super god brevkasse!
Mange hilsner,
Louisa.