Svar: Grød i stedet for vælling
16. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Bertrams mor
I en alder af kun 4 måneder skal man være meget forsigtig med at fylde barnet med grød til natten. Din dreng skal bruge meget energi på at nedbryde føden og det vil ofte give den modsatte effekt, af hvad du egentlig ønsker - at han begynder at sove mere uroligt.
Dertil kommer at han ikke har godt af at få meget store mængder grød, når han ikke er ældre. Det er bedst ikke at give ham mere end ½ dl. grød af gangen og det vil således ikke mætte ham på samme måde som en flaske vælling, hvor han f.eks. hurtigt drikker 150-200 ml.
Vælling tæller også med i væskeregnskabet og det gør grøden ikke, så at erstatte en flaske med en portion grød med den alder din dreng har, kan ikke umiddelbart anbefales ...
Mit forslag er at du giver lidt grød frokost og aften, sikrer ham mælk nok hele dagen igennem og på den måde får en bedre nattesøvn. Mætheden til natten skal altså ikke kun skabes om aftenen, men hele dagen igennem. Til natten bør han fortsat få sin flaske og det kan så være vælling (evt en anden type) eller modermælkserstatning du giver ham der :)
Ud fra dine tidligere breve, så går jeg ud fra at du både ammer og giver flaske. Alternativet til flasken med vælling om aftenen kan fint være almindelig modermælkserstatning. Det mætter mere end modermælk.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: max ½ dl. grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes
Puttes til dagens 3 lur
Aften 18-18.30: Max ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning, mange børn er 6 måneder inden de kan undvære denne.
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen viser dig hvordan en dag kan se ud, så din dreng stadig sover lidt om natten :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske