Svar: Behov for vand/MME dagligt - og er vælling ok?
15. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives rigtig godt med 3 flasker dagligt og de 3 flasker ligger som regel bedst tidlig morgen, aften og sen aften. Det er altså flaskerne om dagen der fjernes først og derfor er det super godt, at din dreng selv er begyndt at sige disse fra :)
Vælling tæller med i mælkeregnskabet og tæller altså ligeså meget som mme. Derfor er det rigtig fint, hvis du giver mme tidlig morgen og aften og giver vælling sen aften - så er de tre flasker jo dækket som de skal :)
Vælling indeholder også jern, så det tæller også med i jernregnskabet, hvis han drikker 200ml mme og 200ml vælling og du så derudover kan få en flaske ekstra i ham, så mangler han ikke noget. Det øvrige væskebehov må han så tage af en kop og du må her tro på at han drikker det han har behov for, hvis du tilbyder ham det. Det lyder også som om at han har en god evne til at regulere sit behov selv, når han nogle dage tydeligt drikker mere end andre dage og det skal du naturligvis lade ham gøre :)
Forskellen på Nan 1 og Nan 2 er jernindholdet, der er dobbelt så meget jern i 2´eren som i 1´eren, så den eneste grund til at skifte er altså, hvis du gerne vil sikre ham ekstra jern. Hvis du skønner at han nogle gang ligger lige på grænsen til at indtage de 400ml så kan det være en god idé at skifte til 2´eren, så får han i hvert fald lidt ekstra :)
Du skal naturligvis også se på hans tissebleer for at vurdere om han får væske nok. Urinen må ikke være koncentreret og han skal stadig have gode tissebleer dagen igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro - rigtig meget held og lykke. Dejligt at høre at ørerne var fine :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske