Brev:
Behov for vand/MME dagligt - og er vælling ok?
15. december 2009
Alder:
8 mdr.
Behov for vand/MME dagligt - og er vælling ok?
Hej Helen
Min søn er nu 8 1/2 måned han er begyndt at takke nej til flasken om dagen, så jeg er derfor lidt usikker på om han for nok MME dagligt.
Vores dagsplan ser således ud
Tidlig morgen: (ml kl 3-5) flaske 200 ml
Morgen: grød med vand til (evt MME hvis han ikke har drukket de 200 ml tidlig morgen)
Formiddagslur - tilbydes flaske men drikker ofte kun 20 - 40 ml. sover alt mellem 45 min til 2 timer
Frokost: Små rugbrødshapsere med pålæg (makrel, leverpostej, grøntsagsmos) suppleret med lun grøntsagsmos - vand i kop
Eftermiddagslur - tilbydes flaske men drikker max 20 ml. Sover alt mellem 45 min til 2 timer (afhænger selvfølgelig ofte af længden af sidste lur)
Eftermiddagsmåltid: lidt grød eller bolle m ost og ofte lidt frugtmos - vand i kop
Aftensmad: Udgangspunkt i vores mad - små bidder af kylling, frikadelle, lasagne etc og dertil lun grøntsagsmos - vand i kop
Puttes til natten - tilbydes flaske men drikker ofte max 50 ml.
Kl ca 23 går vi i seng og jeg tager ham op og give ham en flaske - drikker ofte 200 ml.
Som du kan se får han derfor ca lige omkring de 400 ml som han vel stadigvæk som minimum skal have for at få dækket sin jernbehov? Nogle dage ligger det dog en del over da han så tage en ordentlig slurk inden lurene men det varierer altså (han får dog meget sjældent under 400ml).
Når han får vand af koppen til maden og i løbet af dagen tilbyder jeg ham også vand (når vi leger etc har jeg tit vand stående), her tager han nogle slurke men synes ikke det kommer op på de 100 ml pr kg (som jeg har set du har skrevet i en andens dagsplan). Han vejer lidt over 10 kg idag og er fantastisk glad og meget aktiv og nysgerrig dreng
Skønner du at det ser ok ud eller får han alt for lidt både vand og MME? Hvis han får alt for lidt er jeg virkelig i vildrede over hvordan jeg skal få det i ham, så forslag modtages meget gerne.
Jeg har tidligere skrevet til dig angående hans meget urolige søvn. Det er blevet lidt bedre nu men han rumstere meget rundt og brokker sig en del (uden dog at åbne øjnene) ud på natten. Jeg her derfor forsøgt et par nætter at give ham vælling kl 23 hvilket resulterede i at han sov meget roligere. Bad om sutten en enkelt gang og ellers sov til kl 5 fik flaske og sov så videre igen (og det gjorde jeg jo så også :-)).
Men, når han nu får 200 ml vælling kl 23 går det jo ud over flasken kl 23 hvilket betyder at han får det mindre MME. Hvad gør jeg her, er det ok med vælling der, eller er jeg helt på afveje i forhold til det han har behov for?
Han får NAN1, og jeg forstår stadig ikke helt forskellen til NAN2 og om jeg bør skifte?
Mange hilsner og rigtig glædelig jul
Rikke
P.s tak for dit sidste svar - hørelsen var helt fin men rart at få det tjekket alligevel.