Svar: Frysemad
11. december 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg er nok ikke, som sundhedsplejerske, den rette at spørge lige her ... men jeg vil naturligvis gerne give dit lidt tanker med på vejen.
Det er normalt ikke "farligt" at købe kød, fryse det ned, tø det op og derefter lave en middagsret som fryses ned til senere brug .. Men jo mere man arbejder med kødet, har fat i det osv. jo større risiko er der jo for bakteriel forurening.
Når kød tøs op, vil der naturligt i det rå kød være perfekte forhold for forskellige bakterier, som naturligt vil kunne give infektioner i form af diarré, opkastning osv.
Derfor er det vigtigt at kød og især kyllingekød, varmes tilstrækkeligt godt igennem. Hvis kødet er tilberedt ordentligt er der normalt ingen problemer med infektion.
Men nogle bakterier er ikke sådan lige at slå ihjel ved opvarmning og nogle gange får man madforgiftning selv om maden er korrekt og grundigt tilberedt. Derfor frarådes det generelt at mad tøes op og herefter fryses ned igen fordi det øger risikoen for en infektion. Risikoen er naturligvis størst, hvis forarbejdningen af kødet ikke har været i orden inden det atter fryses ned ... Der er naturligvis også forskel på om man køber kød der allerede har været frosset eller køber frisk fersk kød, tager det hjem og fryser det korrekt ned med det samme ...
Som udgangspunkt vil jeg ikke mene at der er nogen problemer i at gøre det du gør - altså tage de ferske kyllingestykker fra fryseren, tø dem op, koge dem godt og fryse dem igen. Men vil du være helt sikker, så er det bedste altså at du koger kyllingestykkerne med det samme du kommer hjem med dem fra butikken og fryser dem derefter. På den måde sker der kun en frysning og en optøning og det er umiddelbart det bedste.
Ellers må du prøve at kontakte en ernæringsekspert, evt. i fødevarestyrelsen for at se om der er specielle regler på dette punkt :) Gør du det, må du meget gerne give mig en tilbagemelding - det er jo et ret interessant spørgsmål du stiller ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske