Svar: Flaske om natten - 10 mdr.
9. november 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at Augusta allerede er begyndt at rejse sig ved tingene og gå rundt med støtte :) Det at gå har forskellige faser og det er vigtigt at balancen får lov at følge med. Sørg for at møblerne stilles tæt, så hun kan gå fra det ene til det andet og samtidig støtte med den ene hånd før hun slipper med den anden, giv hende evt. en gåvogn, som hun kan skubbe foran sig - læg evt. et par tunge bøger i, så den ikke løber fra hende.
Du skriver at hun får en flaske på 200ml inden sengetid og det er super fint og helt relevant. Hun har dog brug for 400ml i døgnet for at få sit jernbehov dækket og derfor 2 flasker dagligt. I forhold til hendes behov for flaske om natten, tænker jeg at det måske er værd at bibeholde flaske nr. 2 der. De fleste børn vil altså i 10 måneders alderen have behov for flaske aften og sen aften (kl. 20+23.30) eller aften og meget tidlig morgen (kl. 20+04), så det kan være et reelt behov at hun vågner og søger efter flasken og først falder til ro, når hun har fået den ...
Derudover spiller hendes alder og udvikling naturligt også ind. Netop det at hun nu så småt er begyndt at gå rundt giver hende en stor motorisk uro, når hun sover. Det er svært at ligge stille selv i søvne ... og så drømmer hun også mere og har således en stor mental uro om natten, hun vågner, græder måske lidt og virker lidt mere søgende og klyngende end I tidligere har oplevet. Det er helt naturligt og hænger sammen med hendes alder.
Så en blanding af udvikling og reelt behov for mælk spiller ind hos jer.
Jeg sender dig lige en plan for dagen, som den kan se ud i denne alder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, pasta, en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg, rejer eller lignende som spises med pincetgreb. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, Müsli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Alt det I spiser, almindelige børnevenlige retter. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller meget tidlig morgen: Flaske nr. 2.
Jeg håber at ovenstående plan viser jer, hvad I nogenlunde kan forvente i denne alder og at I hermed er hjulpet videre på vej.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske