Brev:
Gode grunde til dårlig nattesøvn men ...
9. november 2009
Alder:
13 mdr.
Gode grunde til dårlig nattesøvn men ...
Kære Helen!
Så blev det tid til spørgsmål herfra igen. Vores søn er nu en charmetrold på 13 måneder, går i vuggestue og har lært at gå selv. Så der er fart over feltet, og han får lidt buler og skrammer… På mange måder går det godt. Han er glad for vuggestuen, og indkøringen gik ret nemt. Derudover synes jeg, at han er blevet rigtigt god til at lege selv.
Grunden til, at jeg skriver er, at tiderne med den gode nattesøvn er forbi… Han plejer jo at sove så godt om natten, men han har sovet rigtigt dårligt de sidste ca. 3 måneder. Det startede med, at han vågnede flere gange om natten pga. motorisk uro (rejste sig op osv.). Han faldt dog i søvn igen, så snart han blev lagt ned med sutten. Så blev søvnen lidt mere urolig i forbindelse med vuggestuestart. Så løb han ind i 2 gange mellemørebetændelse med rigtigt ondt i ørerne. I en periode på 2-3 uger vågnede han op til hver halve time natten igennem. Så det var hårdt at gå på arbejde!! Han følges af ørelæge, og det har i snart 1 ½ måned ikke set ud til, at han har ondt i ørerne, men han sover stadig rigtigt dårligt.
Nu er han også plaget af nattehoste, som vækker ham. Han er blevet lyttet på af lægen, og der er ikke noget at høre, og vi har prøvet bricanyl uden effekt. Der er jo mange gode grunde til dårlig nattesøvn – men er der noget, vi kan gøre?
Han puttes stort set uden problemer og sover gerne fint i 1 times tid, så begynder han typisk at vågne. Han puttes og får sutten, og falder nogle gange i søvn med det samme. Andre gange bliver han ved med at sove uroligt og overfladisk og bliver ved med at vågne op. Det er ikke helt usædvanligt, at han vågner 1 gang i timen natten igennem. På en gennemsnits nat vågner han nok 5-6 gange. Han har ikke sovet igennem i 3 måneder, og på de bedste nætter har han sovet til kl. ca. 3-4, før han begynder at vågne. Det er dog måske kun sket 3-4 gange de sidste 3 måneder.
Er det vanebetinget opvågnen, og hvad kan man gøre ved det?
Han sover med hævet hovedgærde, og han er som regel ikke interesseret, hvis vi tilbyder ham vand, når han vågner, og det er ikke fordi han sover for meget om dagen. Han sover som regel kun en lur, og han sover alt fra ½ time til 2 ½ timer. Bliver puttet om aftenen ca 20 og står som regel op 6.30. Så vi er alle ved at være godt trætte….
Når vi har været inde hos ham nogle gange, ender vi altid med at tage ham med ind til os i vores seng. Han sover nok lidt bedre inde hos os, men det er mest fordi, at det er lettere at hjælpe ham til at sove igen, når han vågner, og man ligger ved siden af ham. Man orker bare ikke at blive ved med at stå op og gå ind til ham. Vi skal jo helst fungere på arbejde dagen efter.
Er det et skråplan at tage ham med ind til os hver nat? Vi er jo bare kommet frem til, at det er den måde, hvorpå vi alle tre får mest søvn.
Det skal siges, at det ikke er noget med, at han ligger og rækker armene op til os og græder hjerteskærende, når han vågner. Han ser simpelthen bare ud til ikke at kunne falde i søvn selv og er nogen gange lidt ked af det. Vi har også prøvet at lade ham ligge, når han vågner, for at se, om han selv kan komme videre i søvnen. Så ender han dog enten med at græde, eller med at stå og lege og kaste sutten på gulvet….
Glæder mig til at høre dine tanker.
Med venlig hilsen
en træt mor til en dejlig dreng