Svar: Problemer med aftenputning - 4 mdr.
9. november 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Spørgsmålet er om jeres dreng vågner fordi han har ondt? Det du beskriver med at han falder til ro, sover ca. 20 minutter, vågner op og græder, falder til ro når han kommer op, sover igen, vågner og græder - det kunne lyde som smerter fra ørerne.
Er han forkølet, det er jo årstid for dette?
Det kan også handle om at han lige nu er så bevidst og oplever så meget om dagen, at han om aftenen er lidt overstimuleret og derfor har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Det er derfor rigtig godt at I fortsat er opmærksomme på hans behov for lure i løbet af dagen, så han får de afbræk børn i hans alder naturligt har behov for.
Det har i den forbindelse naturligvis også noget at sige, hvor sent han sover sin sidste lur. I skriver at han ofte får 4 små lure dagligt og det er helt okay i denne alder, men hvis den sidste lur ligger mellem kl. 18-19, så er han måske ikke træt nok til at sove igen kl. 20 ... derfor vil mange børn i denne alder ofte have en længere vågenperiode om aftenen og gå senere i seng. Måske er han først parat til at blive puttet kl. 21-21.30. Det ændrer sig igen, når han bliver omkring 6 måneder.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse overvejelser videre og pejle dig ind på, hvad årsagen måske er hos jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske