Brev:
Problemer med aftenputning - 4 mdr.
9. november 2009
Alder:
4 mdr.
Problemer med aftenputning - 4 mdr.
Hej Helen
Vi søger igen lidt gode råd, eller måske bare lidt forklaring på hvad der foregår med vores lille guldklump. Han er lige blevet 4 mdr. og har indtil nu ikke haft problemer af betydning mht. til at sove. Den sidste uges tid, måske lidt mere, har det dog været et mareridt når vi når til aftenputningen.
Vi har ikke en fast rutine mht. putning for natten, men han ”plejer” at vise tegn på at være træt, omkring kl. 19.30-20,30. Her er han i nattøjet og hvis han ikke kort for inden er blevet ammet, hvilket han bliver fuldt ud, så bliver han ammet og skiftet der.
Herefter går det så galt… Vi prøver at ligge ham i hans egen seng, med sin sut og klud, og her ligger han så lidt og kører kluden uroligt rundt i ansigtet og har lukkede øjne. Det virker som om han prøver at falde i søvn, men det lykkedes ikke, for efter kort tid begynder han at græde.
Vi forsøger så nogle gange med at tage ham op og trøste ham indtil han virker rolig, og så ligger vi ham igen, hvor han, efter min mening, prøver at falde i søvn, uden held. Så prøver vi at vugge ham i søvn, enten ved at gå rundt med ham, ellers sidde med ham i gyngestolen. Her falder han så i søvn. Når det virker som om han sover tungt, så prøver vi at ligge ham. Alt i mellem med det samme og max 20 min efter, vågner han og græder. Selv om vi tager ham op og trøster ham, kan han godt stadig græde i lang tid i vores arme, sådan en rigtig træt gråd…
Vi prøver så alt muligt, incl. mere amning, svøb, sok på hænderne fordi han ligger og kører de arme rundt i ansigt/hoved og hermed river sig selv meget, for at få ham til at sove, men han vågner hele tiden og græder, selvom at han tydeligvis gerne vil sove.
Vi har også prøvet bare at lade ham falde i søvn i vores arme som det første sted, men resultatet er det samme: ca 2 timers on/off gråd/søvn, hvor han virker som om han gerne vil sove, uden held, og hermed bliver mere og mere irriteret, indtil han til sidste falder i søvn, enten i vores arme eller i sin egen seng kl. 22-23. I løbet af natten vågner han til amning 2-3 gange og så står han op mellem kl. 7,30-8,30
Om dagen er han til gengæld meget nem at putte. Her kan jeg bare ligge ham i sin seng/barnevogen eller hvor det nu passer, med sin sut og klud. Så ligger han måske lige et øjeblik og nusser med kluden før han falder i søvn, ellers falder han i søvn med det samme. Jeg behøver hverken blive ved ham eller vugge ham eller noget, han falder så fint i søvn.
Om dagen sover han som regel mellem 3-5 timer fordelt på ca. 4 lure. Han er vågen 1- 2,5 time imellem lurerne, og ammes ca. hver 2. time indtil han sover for natten.
Vi kan ikke forstå hvorfor han har så svært ved at sove om aftenen, når det går så fint om dagen. Vi kan heller ikke forstå hvorfor han også er ked af det selvom han er i arme, eller hvad der gør at han vågner efter han lige er faldet i søvn?
Håber at du har nogle gode råd til os, og glæder os til at høre fra dig.