Svar: Hvilke putteritualer
8. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære M
Et putteritual er i princippet de ting man normalt gør, for at foreberede barnet på at det snart er sengetid. Ofte starter det med at barnet får mad, mælk, bliver badet, får nattøj på og ofte mælk igen og herefter puttes barnet så til lur. Det er altså helt almindelige hverdagsting, som man gør naturligt.
I forhold til din drengs alder, så vil nogle børn have brug for at man hjælper dem til fysisk ro, når de skal sove. Det kan være at sidde hos dem, lægge en hånd på deres brystkasse, holde dem i hænderne, - nogle gange falder de bedst i søvn på maven og det er helt fint og okay.
Nogle børn har også brug for en sut, en sutteklud, beroligende ord, måske en lille sang eller melodi der nynnes igen og igen, så barnet både hører og mærker at man er der.
Andre børn falder fint i søvn som jeres dreng, uden større problemer og det er super. Man skal i princippet ikke ændre noget, når tingene fungerer :)
Der er ingen grund til at give ham en afhængighed af noget, som han ikke behøver, men du kan overveje om han sammen med sin flaske, skal have en klud at putte med, som du så lader ligge hos ham, når han sover. Den kan være en god erstatning når han på et tidspunkt ikke længere har behov for flaske og hvis du kan introducere den allerede nu og gøre ham glad ved den substitut, så kan det lette overgangen til søvnen senere.
Men som udgangspunkt lyder det du fortæller meget fint og så længe det fungerer er det godt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske