Svar: Amning og fast føde - 6 mdr.
8. november 2009
Alder:
6 mdr.
Kære skrivelystne mor
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer og som om at jeres datter udvikler sig i sund og god retning. Det er rigtig godt at hun er kommet så godt igang med skemaden og din plan for dagen ser meget fin ud.
Nu hvor hun er blevet 6 måneder skal hun naturligvis igang med mere og mere variation og skemaden kommer stille og roligt til at fylde lidt mere og tilbuddet om bryst lidt mindre. Du har ret i at hendes væskebehov fortsat er stort, men her i 6 måneders alderen vil man ofte kunne begynde at springe amningen midt nat over - du begynder at kunne forvente at hun sover 5-6 timer uden at få mælk.
Min umiddelbare tanke, når hun vågner om natten og pludrer lidt er at du skal prøve om du kan få hende videre i søvnen uden nødvendigvis at blive ammet, naturligvis afhængig af hvornår hun sidst har spist. Hvis hun ammes sidste gang kl. 20 og ikke vil have mælk kl. 23, men først kl. 01 så er det fint at amme hende der - fra 20 til 01 går jo præcis de 5 timer du kan forvente. Herefter kan du så arbejde på at hun ikke ammes igen før næste morgen tidlig kl. 05/06.
Hvis hun ammes sen aften kl. 23-24 så vil det være rigtig godt at springe amningen kl. 03 over og så forsøge at få hende til at sove uden mælk til næste morgen tidlig kl. 05/06. Grunden til at amningen tidlig morgen er god at bibeholde er blandt andet at den næste amning som ofte forsvinder er amningen om formiddagen. Hvis din datter har fået bryst tidlig morgen, grød til morgenmad, et mellemmåltid og får vand af kop, så behøver hun faktisk ikke bryst igen før inden middagsluren. Det er ofte i 7 måneders alderen at formiddagsamningen fjernes.
Det er ofte også sådan at børn i 6 måneders alderen begynder at springe eftermiddagsluren over og således begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt. Det er derfor rigtig fint og helt okay, hvis din datter nogle dage gør dette og at I så strækker tiden lidt sidst på dagen og putter hende til lur kl. 19.30 ... Man kan dog også som I har forsøgt give hende luren sen eftermiddag / tidlig aften, men så skal man være forberedt på at hun derefter først sover kl. 22-23, men det kan jo også være okay. Så kan hun blive ammet der, I kan gå i seng næsten samtidig og du kan få sammenhængende nattesøvn indtil næste morgen tidlig (måske kl. 04) hvor hun så ammes og sover igen.
Det gør ikke noget at hun ikke alle dage rammer de 14-15 timers søvn, du må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov selv - det lyder sådan.
Med hensyn til amning og flaske, så er det rigtigt at det anbefales at du ammer til hun er 12 måneder og hvis man ikke gør det, så bør hun tilbydes erstatning. Da hun er rigtig glad for amning og kommer med sine "Nu-kan-det-næsten-ikke-gå-hurtigt-nok-lyde:)" så vil det undre mig meget om hun pludselig begynder at afvise brystet. Nogen garanti kan jeg naturligvis ikke give dig, når du f.eks. får menstruation, så ændrer smagen af mælken sig ofte og det kan gøre at barnet afviser ...
Jeg kan godt forstå dit behov for at få din krop tilbage igen, og du derfor har et ønske om at kunne give lidt flaske. Det vil også være rigtig dejligt, hvis nogen kunne give hende en flaske når hun skal passes og det kan godt være at det kan lykkes, når mor pludselig ikke er der og hele situationen er en anden.
Du skal tænke på at amningen jo kommer til at fylde mindre og mindre. Hvor det lige nu er relevant med ca 6 amninger i døgnet, så vil det i 7 måneders alderen ofte være nok med 4, når hun bliver 8-9 måneder kan du skrue yderligere ned til 3 og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger dagligt ofte være nok. Så behovet for mors bryst bliver altså mindre og mindre og måske derfor også lettere at leve med ... :)
Du må gerne give hende 1½ dl. grød og mos, hvis hun kan spise det, det er helt fint. Det er også rigtig godt at du tilbyder hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, det styrker også hendes mundmotorik.
Kød og fisk i mosen giver lidt struktur og gør at hun får øvet sig lidt. Det samme gør grød af flager, som du også forsøger med og det er fint at blande grødtyperne, så hun stille og roligt vender sig til noget med lidt mere bid. Der er dog ingen tvivl om at mange børn har det bedst med at vide, at det de får på ske er noget der bare kan synkes og det er fint at holde fast i dette. Når hun bliver 8 måneder kan hun sagtens få små brødhapsere osv. ved siden af sin grøntsagsmos.
Lige nu er det ikke så meget konsistensen du skal fokusere på men mere at hun skal have masser af smagsvariation. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det næsten :)
Afføringen kan godt ændre sig dagen igennem som du beskriver, alt efter om hun får grød, mos, jerntilskud, hvor meget hun ammes, drikker af vand osv. Du skal naturligvis forsøge at justere maden, så maven fungerer bedst muligt og det er her en god idé at give max 2 grødmåltider dagligt og resten være grøntsagsmos. Du kan bruge frugtmos på grøden eller give lidt frugtmos som mellemmåltid. Du kan også give hende frisk blød frugt at sutte på.
Så længe maven fungerer og afføringen ikke er hård for hende at komme af med og hun i løbet af dagen også har grødet afføring, så bør du ikke give hende laktulose. Sveskemos er fint, men du må dog gerne variere lidt også mos af abrikoser, blommer, æbler osv. kan have god effekt på maven :)
Glycifer smager ikke ret godt og jeg kan godt forstå hun ikke vil have det rent. Du kan give det på en ske sammen med frugtmos, det er en fordel at give jern sammen med frugt, fordi det fremmer optagelsen, hvorimod man ikke bør give jern sammen med f.eks. mælk, da det hæmmer optagelsen.
Du kan også købe smagsneutralt jern, det fås som dråber eller f.eks. Babyfer, der er et pulver, beregnet til at strø på netop frugtmos eller lignende :)
Du må gerne giv din datter mad som er mildt krydret med tørret oregano, paprika, timian, løg, hvidløg osv. Hvis I f.eks. får en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs der er mildt krydret, så må hun gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos. Smag er rigtig godt og det er vigtigt, hvis du kan få mere og mere familiemad på banen. Du kan også sagtens give hende lidt laks lavet i ovnen eller mose indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) ned i hendes grøntsagsmos.
Lige med hensyn til kanel, så må man gerne give små børn kanel. Der er dog det med kanel, at det kan virke lidt hudirriterende, hvis barnet får det rundt om munden og det kan jo være svært at undgå i den alder.
Der er ikke nogen sammenhæng mellem lige netop kanel og allergi, som man f.eks. kan se ved mælk. Men så vidt jeg ved, så er det sådan at kanel indeholder peru-balsam, som er et naturprodukt der bruges i visse fødevarer og i forskellig parfumer, sæber, cremer mv. Nogle mennesker reagerer mere følsomt overfor dette end andre og indtagelse af fødevarer eller brug af vaskepulver, parfume, cremer osv. der indeholder peru-balsam kan, hvis barnet har eksem, gøre eksemen værre.
Da din datter har problemer med allergi og børneeksem, så er kanel måske lidt problematisk - men der er ikke nogen officielle 'advarsler' omkring det og i princippet må hun gerne få lidt ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske