Svar: Hvor meget grød i starten ?
8. november 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Jeg anbefaler normalt at man starter med grøden om dagen, mange forældre tænker at barnet skal fyldes ekstra godt op om aftenen, så grøden introduceres der, måske også med en flaske vælling eller lignende inden natten, for så er barnet mæt og må sove godt ... Faktum er dog at det ofte virker lige modsat, barnet får ondt i maven og sover meget mere uroligt ...
Så det er en god idé at starte til frokost, når barnet vågner af sin formiddagslur og så samtidig tilbyde vand af kop. Inden han puttes til middagslur tilbydes han så lidt bryst og sover så godt.
Det er en god idé at starte med grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa, bibehold gerne samme type 3 dage i træk, så han lige får en chance for at vende sig til smagen, men skift så også gerne til en anden type, for at se om han bedre kan lide noget af det ... Giv kun 4-5 skefulde til at starte med også selvom han virker til at kunne spise mere. Det er vigtigt ikke at give ham alt for meget, så hans mave kan følge med.
Du øger mængden stille og roligt, så du har fornemmelse af at maven fungerer. Når han kan spise en ½ dl eller mere, så kan du begynde at variere yderligere ved at tilsætte lidt frugtmos til grøden og når han kan spise 1 dl eller mere, så er det en god idé at give ham to gange dagligt. Her er han måske omkring 5 måneder.
Det er således bedre at give ham 3/4 dl 2 gange dagligt end at give ham 1½ dl på en gang. Du kan så her give grød til frokost og begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen.
Når man starter når barnet er 4 måneder, så tager det altid lidt længere tid end hvis man begynder omkring 6 måneders alderen og det er helt okay. Du starter bare ud stille og roligt og ser hvad der sker hen af vejen og hvad signaler han viser.
En plan for dagen ser så således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, har evt. behov for en ekstra morgenamning at stå op på.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3. lur
(Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop - introduceres, når han er godt igang med skemaden om dagen)
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne ...
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske