Svar: Sove for sig selv og mælk om natten
7. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Pia
Det lyder som en god idé at arbejde lidt på at flytte Rasmus tilbage til egen seng, når han har fået mælk hos dig - så I sover hver for sig og du derfor sover bedre. Det er her en god idé at sætte hans seng sammen med din og evt. fjerne tremmerne fra den ene side, hvis man kan det, så du kan berolige ham med en hånd på brystkassen selvom I ligger i hver sin seng ...
Det lyder sandsynligt at han i øjeblikket kan have behov for ekstra amning - det ser man ofte hos børn i 3-4 måneders alderen, simpelthen på grund af den udvikling de går igennem, så lader de sig let forstyrre om dagen, får ikke taget helt godt nok fra og det skal så indhentes om natten. Hvis han samtidig også gylper mere og har svært ved at holde maden i sig, så spiller det naturligvis også ind.
Det er dog forståeligt at du ikke har lyst til at øge amningerne om natten mere end højst nødvendigt, så prøv om du kan få lidt ekstra mælk i ham dagen igennem. Det er korrekt at det kan være en idé at amme fra begge bryster mellem hver lur, fordi det stimulere til mere mælkedannelse, men det er ikke nødvendigvis det bedste for jer - forklaring følger ...
Giv ham bryst inden han puttes til natten og f.eks. igen sen aften inden du selv går i seng i håb om at du så ikke behøver vågne kl. 01 fordi han sover der. Det kan være bedre at trække tiden og gå lidt senere i seng, for at få en amning skubbet ind sen aften mod at kunne få en mere sammenhængende nattesøvn. Med en amning omkring kl. 23 vil han måske kunne sove til kl. 4 igen, hvis du er heldig ...
Dog må man også sige at en vægtøgning på godt 100g om ugen for et 3 måneders barn ikke lyder af så meget og at det ville være ønskeligt om han tog mere på. Spørgsmålet er derfor om han gylper så meget at han ikke får næringen fra mælken før det kommer retur ...
Har du talt med lægen om det, er det derfor I har været indlagt? Det er normalt at børn gylper, men de må ikke gylpe så meget at det går ud over deres trivsel. Jeg kan jo desværre ikke se din dreng, det kan sagtens være okay kun at tage 100-150 g på om ugen, når man i en alder af 3 måneder vejer 7 kg, han kan jo ikke blive ved med at vokse i samme hast - men han må ikke tabe sig eller komme ud af trivsel, så skal du have en læge ind over, for at finde ud af hvad det handler om og hvad man evt. skal gøre ved det.
Hvis han har problemer med refluks, så kunne man overveje om han skulle suppleres med en flaske. Det kunne være med udmalket modermælk tilsat johannesbrødkernemel, det kan dog også være med en specielerstatning Enfamil AR. som købes på apoteket. Den har dokumenteret effekt og virker ved at være almindelig mælk i flasken og først blive tyk i maven, hvorfor mælken lettere bliver i maven og ikke gylpes op.
Du skriver at I har været indlagt og jeg går ud fra at hans trivsel er vurderet og godkendt der - derfor skal du tage mine tanker som en ting du skal være obs på og det tror jeg så at I allerede er ...
Det er altid rigtig svært med børn som gylper meget, for på den ene side skal de jo have mad nok og die så længe at de får den fede mælk med ud. På den anden side, må de ikke die så længe at alt kommer retur igen.
Det kan være en fordel at du lægger din dreng til samme bryst i stedet for at amme lidt fra den ene side og lidt fra den anden. Det er således bedre at han dier 10 minutter på et bryst i stedet for 5 minutter på hver side. Hvis han så har brug for bryst igen inden han skal puttes igen, så kan han få fra modsatte side.
Det er sådan at mælkens sammensætning varierer, så den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten og den sidste del af mælken er tykkere som fløde, den giver god mæthed og det er den der øger barnets vægt. Hvis din dreng dier kortvarigt på hver side, så er der risiko for at han får for meget af den vandholdige mælk, som naturligt også lettere vil løbe tilbage end den federe mælk som ligger lidt tungere i maven.
Tryghed spiller også ind som du er inde på og det er naturligvis rigtig vigtigt at du stadig svøber ham, sidder med ham og er der for ham - det er som sagt fint om natten, at berolige ham med en hånd, hvis du kan det :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det ikke er for forvirrende, i forhold til hvad du tidligere har fået at vide :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske