Brev:
Problemer med aftenputning - 9 mdr.
6. november 2009
Alder:
9 mdr.
Problemer med aftenputning - 9 mdr.
Hej Helen
Skriver til dig, fordi vi inden for den sidste uge, har oplevet en stærk stigning i tidsforløbet, med at få vores 9 mdr. gamle datter til at falde i søvn til aften...
Indtil for en uge siden, tog det kun henved 10-20 min at få hende til at falde til ro/sove, og man kunne så forlade hende, men nu tager det gerne en helt time eller mere, hvor hun "græder", stiller sig op i sengen, mosler rundt, falder lidt hen, begynder forfra og nægter at overgive sig....
Det er næsten altid far der putter, og det har han sådan set gjort siden hun var ca. 5 mdr.
Rutinen har været, at han synger en godnatsang siddende, derpå en stående (rokkende), alt sammen med lyset slukket, hvorpå hun bliver lagt i sin seng, og han sætter sig ved siden af denne og har en hånd på hende - oftest på hoften (hun ynder at ligge på siden eller på maven), og dette har så hidtil været nok, lige indtil i søndags.....
Hun er en meget aktiv lille trold i dagstimerne, der kravler fint og vil helst gerne rejse sig og stå op ad alt.... Hun er normalt i godt humør og synes på det daglige basis at trives fint (dog er frokoststunden lidt træls, da hun ikke virker videre sulten, ihverttilfælde gider hun ikke rugbrødshapsere - men det er en hel anden problematik og derfor en anden mail værdig :) ). Hun har 8 fine fortænder, hvoraf de sidste brød igennem lige før hun blev 9 mdr.
Hendes dag forløber nogenlunde således:
kl 06.30 - 07.00 - vågner
kl 7.45-8.15, får morgenmad, som pt består af frugtyougurt - nogle gange rørt op med rugbrød.
kl. 9.00-10.00, får ca 120 ml. mme og bliver derpå lagt ud til formiddagslur som vare ca. 1½-2 timer.
kl.12-12.30 tilbydes hun rugbrødshapsere m. div pålæg
kl. 14.00-14.30 tilbydes hun nogen gange (læs for det meste) en flaske med 120 ml mme mere.
kl.14.30-15.00 lægges hun ud til eftermiddag, denne lur kan dog være lidt problematisk at få hende til at sove, og det hænder at hun først falder i søvn kl 15.30-16.00.
Hun sover næsten uanset hvornår hun falder i søvn, til kl. 17.00 - så det kan strække sig fra 2 timer til 1 time, men oftes er der dog tale om ca. 1½ time eftermiddagslur
Ca 17.15 tilbydes hun lidt frugt at gumle på, eller en smule brød...
Vi spiser desværre ret sent - først omkring kl 18.30, hvor hun sidder med ved bordet og spiser selv....
Til alle måltider tilbydes hun mme (Syrnet Almino, grundet hård mave) eller vand af kop - men hun er ikke den store væskedranker her - tager oftes kun 30 ml indenbords....
Omkring kl. 19.15-19.30 senest, går far igang med at pusle til natten (det sker at hun bliver badet, dog ikke senere end 19.15, da hun lider af børneeksem, og huden derfor lige skal have tid til at køle ned igen).
Derpå tilbydes hun en flaske, med 200 ml mme og så går showet ellers igang med forsøg på putning fra omkring kl 19.45-20.00, og helt frem til kl 21.00-21.15 pt......
Vi er lidt udtømt for ideer, omkring hendes aftenritual og vender pt følgende spørgsmål med hinanden:
Skal vi gøre hendes eftermiddagslur kortere eller hendes formiddagslur???
Og er det så ensbetydende med at vi desideret skal vække hende????
Eller skal vi ud i, først at lægge hende til at sove senere om aften (læs kl 21.00 eller derefter)???
Vi håber derfor meget, at du kan være behjælplig med et par gode råd og evt ideer, til hvordan man kan få sådan en lille, ellers lækker, terroist til at falde ind i den gode rytme igen, så vi igen kan nå at se lidt til hinanden og være sammen alene.....
Det skal siges at når hun først er faldet i søvn, så sover hun så at sige hele natten, uden ønske eller videre behov for flaske - hun sløjfede selv natamningen (kl 01) da hun var 5 mdr, og den tidlige morgenamning (kl. 04-05) sprang hun let og elegant over da hun var ca. 7½ mdr....
Jeg ammede hende så i dagtimerne - der hvor jeg nu giver flaske - indtil for 3 uger siden, så valgte hun osse brysterne fra, da først flasken var blevet introduceret (hvilket den gjorde, grundet mere private omstændigheder)....
Med håb om et snarligt svar :)
Frederikkes frusterede forældre :)