Svar: Hvor meget mad til tvillinger?
6. november 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev og velkommen til :)
Nu hvor dine drenge er blevet 6 måneder gamle og far skal til at tage over, så er det helt relevant at de begynder at spise mere rigtig mad i løbet af dagen.
Deres mælkebehov er fortsat stort og det vil være rigtig godt, hvis far kunne tilbyde dem en flaske ... Du kan naturligvis godt sikre dem mælk nok ved at amme dem, når du er hjemme, men det vil betyde at du ikke vil kunne få din nattesøvn og den har du jo også brug for, når du skal være frisk på arbejde. Så en flaske eller to i løbet af dagen kunne være ønskeligt - om ikke andet, så vil de måske drikke mme af kop.
Det kan jo handle om at de ikke kan finde ud af teknikken på flasken og derfor spytter den ud, gumler på den osv. Det kan også handle om at de ikke bryder sig om smagen af erstatning og her er det en udmærket idé at komme sukker i mme for at søde det lidt. Modermælk har en noget sødere smag end mme. Det kan også hjælpe at skifte til et andet mærke mme, da de smager meget forskelligt.
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Amningen her springer du allerede over - den erstattes normalt med en flaske, men i stedet kan de måske få lidt mme af en kop - det giver mere plads til frokosten.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, agurk og lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14, tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur de har sovet. Det lyder som om at de tager deres længste lur om formiddagen ...
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille smule frugtmos, evt. lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på - ammes når mor kommer hjem, det er en dejlig måde at mødes på igen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: De fleste børn vil normalt kunne springe denne amning over i 6 måneders alderen, men det er ikke sikkert at dine drenge vil kunne det, når de skal undvære amningen om formiddagen ... Du må forsøge dig lidt frem. Det ville være dejligt, hvis du kunne regne med at sove 5-6 timer fra 23-24 til 05 næste morgen.
Det kan være en trøst at give, at det nogle gange hjælper at mor er helt væk. Det lykkes nogle gange for fædre og andre der passer at få barnet til at tage flasken fordi amningen jo er udelukket og hele situationen er en anden end den plejer at være.
Med hensyn til drengens forskellige motoriske udvikling, så behøver dette ikke betyde noget, men kan sagtens bare være at også tvillinger er forskellige og udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo...
Det kan godt være at drengene ændrer lidt rytme, når far begynder at passe dem og mor ikke er hjemme til at amme inden middagslur ... Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt på vej og viser, hvad I kan tilbyde drengene nu :)
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske