Brev:
Hvor meget mad til tvillinger?
6. november 2009
Alder:
6 mdr.
Hvor meget mad til tvillinger?
Kære Helen
Jeg har tvillinger, som nu er 6,5 måned gamle. De blev født efter 38 uger, og var små ved fødslen hhv 2475g og 2860g.
Jeg har ammet begge drenge, og de har taget fint på de første 5 måneder. De sidste par måneder har jeg givet dem gradvist mere grød/mos. Vi startede langsomt, og deres dag ser nu således ud:
7.30: Vågner og får mad
10.00: Frugtmos og vand
10.15 - 12.00: Lur
12.00: Grød og derefter bryst
15.00: Bryst
15.00 - 16.00: Lur
18.00: Grøntsagsmos og derefter bryst
19.15: Bryst og i seng
De vågner 1-2 gange om natten og får bryst, men sover derudover fra 19.30 - 7.30
Ved hvert måltid får de tilbudt så meget grød, som de vil have, selv om det ofte kun er mellem 5 mundfulde til 0,5 dl og derefter så meget bryst som de ønsker.
Jeg skal begynde at arbejde på mandag, og min mand vil så være hjemme og passe drengene. Jeg kan derfor ikke amme dem om dagen længere.
Vi har igennem den seneste tid tilbudt dem modermælkserstatning i stedet for bryst i løbet af dagen. Vi startede med et måltid af gangen.
Problemet er, at de ikke vil drikke mme - hverken af flaske eller af kop. Hvis de bliver lagt til brystet, spiser de, så det er ikke fordi, de er mætte, at de afviser mme.
De har igennem den sidste måned stort set ikke taget på, og det bekymrer mig meget, da de i forvejen er små.
De vejer nu 6700g og 7500g.
Mine spørgsmål er:
- Hvor meget grød/mos må de få ved hvert måltid?
- Har du nogle tricks til, hvordan vi får dem til at drikke mere mme?
Vi har forsøgt, at give mme inden mos/grød, men det vil de heller ikke have. Vi har forsøgt med forskellige typer mme samt en enkelt gang at blande lidt sukkervand i. Intet hjælper.
De er meget glade for vand, som de kan drikke både af kop og tudkop.
Min største dreng (som var mindst ved fødslen) er yderst aktiv. Han kan selv sætte sig op, og kan kravle (selv om det kun er baglæns indtil videre).
Min anden dreng, som også er den mindste, og har mindst appetit, har ikke samme energi. Han vil helst ligge på ryggen og kigge på sine hænder eller fødder eller lege med et stykke legetøj. Han vil kun lege fysiske lege, hvis vi leger med. De er dog begge glade, de taler meget og virker ikke som om de mangler energi. Jeg er imidlertid alligevel bekymret for, om de får mad nok.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Michelle