Svar: Mad, mælk og dagsplan
6. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære T
Det er en rigtig god idé at du begynder at give din datter mad med mere bid i og udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hun må meget gerne få mad med smag og bid, der appellerer til hende og den udvikling hun går igennem lige nu. Hun har naturligt stadig behov for mos og grød, men må meget gerne få mad i stykker ved siden af også :)
Du må gerne lave hendes grød eller mos med sødmælk, men det anbefales at man først efter 9 måneders alderen lader komælk udgøre en større del. Når vi i DK anbefaler at bruge sødmælk, så er det netop for at give barnet mad, som tager udgangspunkt i det den øvrige familie spiser. Din datter må således meget gerne få samme kartoffelmos som I andre, hvis den er lavet med sødmælk og hun må også gerne få lidt kødsovs, hvor kødet har stået og simret på panden i lidt tomatsovs med lidt mælk og milde krydderier som timian og oregano - maden skal smage godt.
Det er således ikke fordi I skal tilbyde hende sødmælk, men fordi at hvis du bruger sødmælk i madlavningen så kan I spise det samme ...
Hvis du bruger sødmælk i grød og mos så anbefales det at du ikke bruger mere end max ½ dl til en portion. I stedet kan du sagtens bruge mme og det vil være meget fint, at du køber en erstatning i portugal og bruger den. Du kan købe modermælkserstatning eller det der kaldes for tilskudsblanding i DK - du kan bruge begge dele. Der sker normalt ikke noget ved at du bruger en type i maden og giver en anden type af flaske.
Du kan ganske givet køb NAN fra Nestle hvor du bor, eller du kan købe Milupa eller Aptamil. Det kan sagtens lade sig gøre at købe anden erstatning og bruge dette. Der står på pakken, hvordan det skal blandes og bruges.
En dagsplan lavet ud fra dine angivne tider kan se således ud:
Nat/tidlig morgen 04: Flaske
Morgen 7.30-8: Grød, vand af kop, frugtmos, frugt og bær i hånden osv. som nu. Kan evt. også suppleres med små bidder af en bolle med smør og ost.
Flaske og puttes til formiddagslur som nu ca 9.30-10
Frokost: Små brødhapsere af fiberrigt brød med forskelligt smørbart pålæg, brug gerne grøntsagsmosen som pålæg i starten og suppler med mosen ved siden af, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Kan også her suppleres med små bidder af en bolle med smør, frugtmos, ost eller lignende.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, små stykker af indmaden af en frikadelle, fisk af forskellig slags, kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåd eller lignende at sidde med selv og gnaske i - suppleres med mos, men får også lov til at få lidt med bid og mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til natten kl. 19.30-20 med flaske og sover herefter til næste morgen tidlig.
Det er super flot at hun kan sove igennem så længe og det er helt okay at hun gør det, da hun stadig får sit mælkebehov og dermed også væskebehov dækket i løbet af dagen. På sigt, når flaskerne forsvinder om dagen, så kan det godt være at hun får brug for en flaske igen sen aften, men lige nu kører det fint uden og nyd det :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske