Svar: Amning og ro
30. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Stress eller manglende ro kan nedsætte mælkemængden, men kan så vidt jeg ved ikke gøre selve mælken urolig. Det kan derimod moderen.
Børn er utroligt sensitive og fornemmer meget mere end vi tror, hvis der er den mindste uro eller spænding over forældrene. børn spejler sig jo i deres forældre og det gør et spædbarn også, så når det lille barn mærker uroen (at der skal pakkes, at vi skal ud af døren osv), så reagerer det helt naturligt med gråd.
Større børn vil i situationer, hvor de fornemmer uro, se på deres mor og vurdere ud fra hendes ansigtsudtryk mimik osv. om der er grund til uro eller om hun tager det stille og roligt.
Efter min mening er det således ikke mælken der bliver urolig, men moderens uro, som forplanter sig i barnet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske