Svar: Hvor meget vågentid?
29. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Kære den vågne drengs mor
Jeg vil sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en dreng på 9 måneder, som er aktiv og har mere lyst til at udforske verden end lyst til at sove .. det kan give dig lidt idé om hvad du kan forvente af ham nu :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske, det kan også være at det fungerer bedre at springe denne over og så give flaske sen aften og inden middagslur i stedet
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt eller bær, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 - sover 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg osv. Suppleres evt. yderligere med grøntsagsmos for at blive mæt nok. Vand af kop.
Evt. flaske her, det kan være en fordel at I bibeholder flasken inden middagslur fordi det netop kan gøre at han sover lidt længere lur. Puttes til middagslur ca kl. 13.30, må her meget gerne sove 2 timer
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - retter med hakket kød er ofte godt til børn det kan være pasta med kødsovs, frikadeller, lasagne osv. Også retter med ris og sove, fisk af forskellig slags er godt og vigtigt i denne alder. Igen fortsat mad i stykker, suppleret med moset mad - kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk eller en rigtig godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen enten starter med mælk eller grød.
De fleste børn har i denne alder brug for 3 flasker dagligt, og som sagt tænker jeg at det hos jer vil være fint at lægge dem aften, sen aften og inden middagslur i håb om at jeres dreng sover en lidt længere lur.
Det vil være normalt at der i løbet af dagen går ca 2½ - 3 timer mellem hver lur, men sidst på dagen kan der godt gå mere jvf. planen. Samlet set vil de fleste børn i denne alder have behov for at sove ca 14 timer i døgnet, hvis jeres dreng sover ca 11 timer om natten (afbrudt af mælk) så vil det være passende med ca 3 timer i løbet af dagen. Sover han lidt mindre end gennemsnittet er 2½ time om dagen også helt okay.
Søvnen om dagen vil normalt være fordelt på 2 lure, mange børn sover en meget kort formiddagslur i denne alder og sover så en lidt længere middagslur, andre børn sover to lige lange lure.
Jeg håber at ovenstående giver dig et billede af hvordan det kan se ud, når man er 9 måneder gammel :)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske