Brev:
Hvor meget vågentid?
29. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Hvor meget vågentid?
Hej Helen.
Nu er bassen så snart 9 måneder og er i rivende udvikling. Møver, kravler, rejser sig op ved alting og går mellem møblerne. Dog tror han at han nu er så sej at han slet ikke behøver at holde fast, så han slipper bare med begge hænder og ja falder så enormt meget. Men pyt, han lærer det vel en dag. Han er i konstant bevægelse og vil stadigvæk have der sker noget hele tiden, Hvis der gør det er han glad og fro.
Nå men vi bøvler bare stadig med søvnen. Han har for det første ingen rytme overhoved, jo den jeg laver for ham og har lavet fast i en del måneder nu. Men han sover stadig for det meste mellem 20 og 45 min ad gangen og det er ikke fordi han ikke er træt, for det kan jeg se han er. Han kan bare stadig ikke komme videre selv.
Jeg har prøvet alt med hensyn til at hjælpe ham videre og ja her knap 9 måneder senere er vi bare ikke rykket videre. Det er faktisk ret træls, fordi han netop er et barn der konstant er på og når han er træt, kræver han endnu mere, og ja træt virker han tit.
Jeg holder fast i den faste rytme og gør stadig alt for a få ham videre i søvnen og nogle gange lykkes det, men ja det er sjældent og jeg ved aldrig hvornår det lykkes eller ej. Men han har som sagt faste spisetider og sovetider måske med 30 min. afvigelser. Han er rimlig til at falde i søvn i barnevognen, for han er som sagt virkelig træt. Nu er det sådan at jeg ca. har 3 timer mellem lurerne (nogle gange 2 1/2) er det passende for en dreng på hans alder?
Han spiser fint og jeg ved han er mæt før han kommer ud og sove. Han sover ca. 11 timer om natten (dog med en del opvågninger, pga. motorisk uro og/ eller seperationsangst). men ja søvnen er bare en hård nød at sluge, at man bare har gjort alt og han stadig ikke har lært det, og det desværre ikke er fordi han bare ikke er træt og på den konto ikke har brug for så meget søvn.
Han får 2 lure om dagen (nogle gange hvor han bare skriger af træthed kører vi en tur med ham og så sover han en 3. lur) Han kommer i seng ved en 19-19.30 tiden om aftenen. Men ja spørgsmålet er vågen tid for sådan en spradebasse?
Kærlig hilsen
den vågne drengs mor