Svar: Vågner mange gange om natten - 7 mdr.
29. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sille
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at Xander har et reelt behov for væske om natten, du fortæller at han vågner, græder og når du tilbyder ham vand, så drikker han forholdsvis meget og falder derefter til ro igen. Samtidig fortæller du også at han er en fysisk stor dreng, som vejer ca 10 kg - det betyder at hans væskebehov nok ligger mellem 1300-1500ml i døgnet ... Det er rigtig meget og altså som sagt nok et reelt behov der gør, at han vågner om natten og er tørstig.
Planen for dagen er rigtig fin og helt relevant for hans alder. Det lyder passende med både antal amninger og antal skemad og alligevel er det sandsynligvis nok ikke helt nok han derudover får indtaget af en kop.
Jeg tænker at han naturligvis skal have sit vand om natten, men samtidig tænker jeg også at det er vigtigt at han ikke pludselig kommer ind i en vane, hvor han skal drikke rigtig meget midt om natten. Prøv derfor om du kan nøjes med at give ham en flaske vand (eller kop) en gang i løbet af natten og så have in mente, at den stille og roligt skal trappes ud i takt med at han forhåbentlig bliver bedre til at drikke nok af kop i løbet af dagen.
Vær også opmærksom på at det er vigtigt at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden, når du putter ham, men at han stille og roligt lærer at overgive sig til søvnen uden denne afhængighed. Det lyder umiddelbart som om at du er bevidst om dette, men jeg vil alligevel lige nævne det, fordi det sker at børn vågner om natten og virker søgende mod brystet, fordi det er sådan de forbinder det at sove. Altså hvis din dreng falder i søvn med brystet i munden, så vil han naturligt søge brystet igen og igen hele natten igennem, når han vågner op, hvilket han naturligt gør, hver gang han skifter søvnfase.
Så brystet / amning er stadig en del af putteritualet, for han har brug for væsken / mælken, men det er vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden og er afhængig af brystet for at kunne sove. Derfor er det vigtigt at du putter ham fra din favn og ned i egen seng inden han sover helt.
Du skriver at han tidligere sov fint med sut og bamse - du skal her være opmærksom på om sutten nu er blevet et problem ligesom brystet kan være det. Hvis han er afhængig af sutten i munden for at sove, så kan du risikere at han vågner hver gang han naturligt taber den om natten og at han ikke sover videre før du kommer den i munden på ham igen ...
Og så lyder det også som om at din dreng lige nu er i en fase, hvor han udvikler sig rigtig meget og naturligt derfor har en stor motorisk og mental uro. Du fortæller at han så småt er begyndt at lægge sig i kravlestilling, hvilket jo er super godt. Men det betyder at han om natten ganske givet får sig lagt i nogle stillinger, han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra og så vågner han og græder frustreret - ikke fordi han har brug for mælk eller væske, men fordi han har brug for hjælp til stillingsskift og blive puttet godt igen.
Så mit råd til dig lige nu er at bibeholde den fine plan for dagen, sørge for at give ham væske nok dagen igennem og lige nu også give ham en flaske vand midt nat. Denne flaske trappes så ud stille og roligt, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære - og samtidig øges så indtaget af væske om dagen. Når han derudover vågner, så er det vigtigt at du medtænker behov for stillingsskift og hjælper ham videre i søvnen her uden bryst og/eller sut. Og så skal du generelt være opmærksom på at han ikke falder i søvn med brystet eller sutten i munden, men er i stand til at sove uden denne afhængighed.
Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske