Svar: Samspil med fremmede børn
28. oktober 2009
Alder:
4 år
Kære Lillian
Hvor spændende at du læser til sundhedsplejerske - det kan jeg jo godt forstå at du har valgt ... :)
Når børn mangler sprog, så vil de naturligt bruge sig selv fysisk til at kommunikere, så når din dreng ikke taler dansk og føler sig generet af de andre børn, så reagere han fysisk. Enten ved at slå eller skubbe til dem eller ved at brøle som en løve - smart nok, den lyd kender alle jo uanset sprog ...
Du har naturligvis ret i at det er godt, hvis han kan knytte kontakter til andre børn i stedet for at skubbe dem fra sig og det lyder som om at I skal hjælpe og guide ham her.
Leg er et vigtigt redskab til at lære social intelligens som det hedder. Din dreng skal lære at begå sig socialt ved at se, hvad han gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved ham. Han skal opleve at han nogle gange kan være med i en leg og at han andre gange ikke får lov, fordi han måske bestemmer for meget, skræmmer de andre væk, skubber osv. Der er visse spilleregler man skal følge, når man leger med andre og det er det jeres dreng virkelig skal lære nu. Det er fra ca 2 års alderen, hele vejen op igennem børnehavealderen og også i skolen at børn lærer og udvikler deres sociale intelligens.
Du skriver at du skælder ham ud, når du oplever at han reagerer fysisk og jeg tænker at du måske i stedet skulle prøve at fokusere på, hvad der reelt sker, forklare ham hvad du ser, hvad du oplever, hvad det han gør, gør ved den anden og hvad det ender med at gøre ved ham ... Altså mange flere ord på situationen og guide ham "hvad kan du gøre i stedet" så de andre ikke afviser ham og så han begynder at forstå, hvad de egentlig vil, når de henvender sig til ham - de kan jo ikke se på ham at han ikke taler deres sprog.
Du kan sagtens lære ham at sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det. Derfor er det vigtigt at du med ord hjælper ham med at se disse ting, når I er på legepladsen og er sammen med andre børn. Hjælp med at sætte ord på, når de andre børn henvender sig til ham, så han ikke føler sig presset, men forstår at de gerne vil ham.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske