Svar: Nedsat mælkemængde og vil ikke drikke af kop
30. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Nette
Udfra din beskrivelse så lyder det som om at din søn er lidt i underskud med væske, så det ville være en god idé hvis du fortsat tilbyder ham vand og mælk af kop. Øvelse gør mester og han skal jo lære det. Børn der er blevet ammet er ofte utroligt gode til at drikke af kop, da de har en veludviklet kæbemuskulatur.
Forsøg med forskellige kopper og glas. For nogle børn fungerer det bedst med et snapseglas, fordi det er så lille at de bedre kan forme læberne omkring det og samtidig kan de godt lide at de kan kigge hen over, når de drikker. Andre børn drikker bedst af de gammeldags 'stålkopper' og andre bedst af en tudkop. I må forsøge jer frem, hvilket bedsteforældrene også må. Når han skal passes kan I altid give ham en flaske med, for en sikkerhedsskyld, så de også har den at forsøge med.
Udover væsken i kop, så sørg for at give ham frugt og grønt i løbet af dagen. Grøntsagsmos er med til at holde gang i maven. Grød er fint 2 x dagligt med de øvrige måltider bør være grøntsagsmos.
Tilbyd ham i øvrigt også frugt, Melon er en dejlig frugt, som også indeholder en lille mængde vand, og frugt er generelt også med til at holde maven igang. Frugt kan du give ham som tilbehør/topping på grød eller som dessert, f.eks. lidt frugtgrød med mælk.
Tilsidst vil jeg lige sige at man jo aldrig ved præcist, hvor meget barnet får ved brystet og selv om du føler at brysterne er slappe og der ingen brystspænding er, så kan der godt være mælk nok til ham. Hvis ikke der var noget at komme efter, ville han sandsynligvis ikke gide ligge og die særligt længe. Så han får måske mere hos dig end du lige umiddelbart regner med:o)
God fornøjelse, når I skal i byen. Det skal nok gå det hele med bedsteforældre osv.:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske