Svar: Renlig med afføring
28. oktober 2009
Alder:
4 år
Kære Lillian
Det er en forudsætning for at blive renlig med afføring, at barnets mave fungerer godt og at afføringsmønsteret er det man kan kalde normalt. Det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, da du fortæller at han nogle gange har hård mave, ofte fordi han går og holder sig og lige nu også har problemer med diarré ...
Det er derfor vigtigt at du først og fremmest hjælper ham med at få en afføring, der er normal i konsistensen. Det kan gøres ved at se på kosten og kostsammensætningen i løbet af dagen og nogle gange er det ikke nok, så er det nødvendigt at holde maven igang med afføringsmiddel.
Da du fortæller at han ofte har streger af afføring i sine underbukser og også har diarré, så må man mistænke om han kan have det der kaldes obstipationsdiarré, hvor der sidder en knold af afføring i tarmen og stopper og hvor der ved siden af så driver den vandtynde afføring. Hvis han har dette problem, så skal det naturligvis behandles og det vil være relevant at tale med lægen omkring den problematik og evt. afføringsmiddel i en periode.
Lige nu og her handler det altså om at få jeres drengs tarm tømt ordentlig ud, så du er sikker på at han ikke har nogen form for forstoppelsesproblemer. Det er et mål at han har afføring en gang i døgnet og du skal her være opmærksom på hvad tidspunkt der passer ham bedst og så forsøge at lægge en plan i forhold til dette. Nogen går på toilettet om morgenen andre midt på dagen og atter andre om aftenen, men et fast mønster en gang dagligt vil være hensigtsmæssigt.
Derudover er det naturligvis vigtigt at tale med ham om at det med afføring er noget helt naturligt, ikke noget at være bange for, skamme sig over osv. Det vil være rigtig godt at du låner bøger på biblioteket om hvordan vi fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, hvordan den omdannes til tis og afføring. Det vil også være rigtig godt at tale med ham om afføring - læse bogen "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins "Gæt en lort", simpelthen for at få afdramatiseret det hele lidt.
Du kan også låne bøger om renlighed, om at gå på toilettet osv. der er lige kommet en ny bog der hedder "Jeg er fææærdig", hvor man trykker og toilettet skyller ... du finder den i min bogguide under 'bøger for børnehavebørn'.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske