Svar: Vejledning om søvnproblemer - 22 mdr.
28. oktober 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Muddi
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.... Det lyder som om at din dreng lige nu er inde i en periode, hvor han har brug for at du er der. Hver gang du forsøger at gå, hver gang du slipper hans hånd, så kalder han på dig "mor kom" igen og igen, han kan ikke lide at falde i søvn alene.
Det er man naturligvis nødt til at anerkende og det er vigtigt at han får den tryghed han behøver. Jeg har dog også fuld forståelse for at du gerne vil lave andre ting om aftenen og at du har et ønske om at lære ham at sove trygt og roligt velvidende at du er der og passer på ham. Derfor er det netop dette du skal vise ham og mit forslag er her, at du ikke går fra ham men i stedet stiller dig i nærheden og laver noget praktisk.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Du skal altså stille dig på hans værelse eller lige udenfor i gangen, hvor han kan se og høre dig - så du ikke går fra ham, så du er der, men så han samtidig lærer at ligge trygt og roligt i sin seng, fordi det er det han skal nu.
Samtidig med at du stryger tøj, lægger tøj sammen eller hvad du nu laver, så skal du berolige ham og betrygge ham verbalt og fortælle hvad du vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig bare ned ned”, "Mor passer på dig, jeg står lige og ordner tøj, jeg er her, læg du dig bare og hvil dig lidt" osv.
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge ”er du der?” og man kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Det er den metode jeg vil foreslå jer at benytte jer af. I skal altså sende tydelige signaler om at det ikke er legetid, men sovetid nu. I skal samtidig vise ham at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I skal betrygge ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil. Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at forstå, at det faktisk er det I forventer at han gør nu.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske