Svar: Putte problemer - 4 mdr.
28. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I skal arbejde på 3 lure dagligt, at sove 4-5 timer sammenlagt i løbet af dagen ofte fordelt på 2 lure er lige i underkanten og det lyder lidt som om at jeres dreng mangler den lille powernap sidst på dagen, for at kunne holde sig vågen om aftenen og ikke blive overtræt ...
Det er fint med doodoo bamse, føntørre osv. det tager han ikke skade af, det virker beroligende og det må I naturligvis gerne forsøge jer med. Det kan dog godt være at han i øjeblikket har brug for bare at ligge hos jer og at I om aftenen skulle lade ham være i favn, ligge på jeres brystkasse imens I sidder i stuen, ser fjernsyn og hvad I nu ellers laver. Han sover jo fint i sin seng og barnevogn om dagen, så I behøver ikke søvntræne om aftenen lige nu.
Jeg har fuld forståelse for at du forsøger at gå afsides med ham, prøver at få ham til at finde roen og overgive sig - det tror jeg du skal gøre til powernap sidst på eftermiddagen - men om aftenen må han gerne være i favn lige nu. Han har en alder, hvor han er mere og mere bevidst, følger mere og mere med i verden og naturligt har svært ved at give slip. Han er meget opmærksom på hvor han er, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en anden og det er helt fint at hjælpe ham med at koble fra ved simpelthen at sidde med ham om aftenen og give ham ro, der hvor I andre er. Det stresser også dig at gå i soveværelset og kæmpe for at han skal sove, når han tydeligvis ikke vil. Så er det bedre at gøre det tidligere og så lade ham gå til ro for natten kl. 21-22, når han er parat.
Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen, den kommer her igen men nu har jeg forsøgt at komme lidt tider på, ud fra det du fortæller:
Tidlig morgen 05/06: Amning og sover videre
Morgen 7.30: Ammes ofte og vågner med en amning
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover som nu 2-3 timer
Frokost 13-13.30: Ammes
Puttes til middagslur ca kl. 15, sover måske 1½ time
Sen eftermiddag 16.30-17: Ammes
Læg dig evt med ham i soveværelset her og få ham til at powernappe (ofte omkring spisetid) ved at lulle ham
Aften 19-21/22 - Ammes efter behov, vil ofte gerne være ved brystet og fylde sig op til natten.
Puttes herefter til natten
Nat 01: Ammes og sover igen til næste morgen tidlig
Som du kan se, så tænker jeg altså at du skal arbejde på den 3 lur omkring spisetid og så er det helt okay at han lige nu går sent i seng. Det bliver ikke ved med at være sådan, omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 2 lure dagligt og vil så begynde at gå i seng kl. 20 - men lige nu må han faktisk gerne være vågen om aftenen, og han kan være det ,netop hvis han har fået sin powernap sen eftermiddag/tidlig aften.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre - fortsat held og lykke med ham:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske