Svar: Tisseri
28. oktober 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Signes mor
Det lyder som om at Signe faktisk er parat til at træne renlighed lige nu og fint er i stand til at holde sig. Det lyder også som om at du er rigtig god til at tale med hende, få tingene forklaret på en fin måde og at I formår at lytte til hinanden - det er jo vigtigt for et godt samarbejde :)
Min umiddelbare tanke er at Signe har lidt for travlt, når hun tisser. Det skal gå lidt for hurtigt og årsagen kan meget vel være den, at hvis man går ud af legen, så kan det være svært at komme med i legen igen. Det er naturligvis et problem, som pædagogerne skal være opmærksomme på - det er bestemt ikke kun i Signes børnehave det kan være sådan, det hører jeg også om i skolerne ...
Selvfølgelig skal der være tid til at gå på toilettet. Men det er også vigtigt at tale med barnet om at man skal gøre sig helt færdig, inden man rejser sig og løber ud for at lege igen. For tit bliver blæren simpelthen ikke tømt godt nok og så er det at der kun går kort tid, så skal barnet tisse igen, kan ikke holde sig og kan heller ikke bryde ud af legen igen og så bliver bukserne våde.
Prøv derfor at lave en aftale med hende om at blive siddende på toilettet, tælle til 10 appelsiner eller lignende når hun er færdig "en appelsin, to appelsiner, tre appelsiner ..." for at tælle langsomt og for at se om der så kommer lidt mere. Forklar hende at blæren er ligesom en ballon inde i maven og at den skal tømmes helt for tis ellers er det at den drypper og så går det galt. Det er ikke hendes skyld, hun skal bare hjælpe den lidt på vej.
Og så er det naturligvis rigtig godt at du har talt med pædagogerne i børnehaven om at alle børn skal tisse af inden de løber på legepladsen osv. og at alle naturligvis kan være med i en leg, selvom man bliver nødt til at gå ind for at tisse ... man skal have lov til at komme tilbage og lege igen.
Det er klart at de andre børn tager cyklen eller klatrer op på rutsjebanen eller hvad det nu er, når det pludseligt bliver ledigt og sådan er det - der er også en masse læring i det for din datter. Men man kan jo godt være flere til at lege med tingene og lege samme leg.
Hvis hun leger rolleleg med nogle af de andre børn, så skal hun naturligvis have lov til at komme tilbage og lege sin rolle igen - men det er en svær balance, for nogle gange har jeg jo også oplevet børn som havde sagt de kom tilbage og deres legekammerater holder så legen klar og venter på at hun kommer igen - men din datter glemmer det måske og bliver afledt af noget andet spændende på vejen ... Børn i den alder er jo meget impulsive og reagerer ofte meget lystbetonet og det går begge veje :)
Men som du siger, pædagogerne må forsøge at være opmærksomme og støtte så godt de kan. Det er jo problemstillinger som opstår dagligt i daginstitutionen og derfor noget de er vant til at tage sig af og tackle.
Så i første omgang, så hold fast i at hun nu er uden ble og at hun skal tisse godt af, lige hjælpe blæren med at tømme sig ordentligt osv. så hun ikke går og 'sjattisser' :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske