Svar: Lidt hjælp til nattesøvnen ...
15. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Idas mor
Tak for dit brev og velkommen til, det er dejligt at du selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Som du selv er inde på, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med Ida i øjeblikket. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor langt hun er motorisk, men det lyder som om at hun er godt i gang med separationsfasen, det passer med hendes alder og det fornemmer jeg også netop fordi hun tydeligt søger mor og har svært ved at lade far tage over ...
Børn har ofte to primære personer - både far og mor - barnet har god tilknytning til begge. Men hvis mor har været den der har holdt mest barsel og naturligt været mest omkring barnet, trøstet (givet bryst), når hun var ked af det osv. så vil mor ofte også være den barnet søger mest, når verden bliver lidt for farlig og det gør den lige nu.
Når I er et fremmed sted, så er det derfor helt naturligt at jeres datter søger dig mest og helst vil møde verden fra dig skød. Der er dog ingen tvivl om at, hvis du ikke var der så ville hun bruge sin far som den trygge base - derfor vil hun naturligt også bruge far, når han overtager barsel - det bliver super for dem begge og tænk at få lov at holde barsel i julen ... :)
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, begynder de også at udvise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at din datter har siddet på dit skød, begynder hun at sidde på gulvet ved dine fødder og hun bevæger sig længere og længere væk. Hele tiden kommer hun tilbage, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
At jeres datter lige nu har ekstra behov for nærhed og tryghed, når hun skal sove. At det er svært for hende at sige godnat til dagen og alle oplevelserne er helt normalt og det er derfor en god idé at prioritere netop at give hende ekstra fysisk kontakt inden sengetid.
At hun i øjeblikket er lidt afhængig af at blive puttet af mor er således ikke noget negativt, men tegn på at hun lige nu går igennem en rigtig stor udvikling, hvor hun har behov for dig lidt mere. Derfor er det vigtigt at du lytter til dette og giver hende den omsorg og nærhed hun har behov for.
Far skal stadig gøre alt det andet, han kan sagtens bade hende, gå ture med hende, give hende mad, lege med hende osv. Hun har ligeså meget brug for ham og det er super vigtigt at de to har masser af fysisk kontakt dagen igennem. Hun har en alder nu, hvor det er vigtigt at hun bliver tumlet rigtig meget med og her plejer fædre at være rigtig godt. Hun skal danses med, svinges, trille, drejes, vugges osv. jo mere jo bedre :)
Det har I sandsynligvis også læst og det er derfor I har skiftet tremmesengen ud med en slyngevugge ... MEN, netop fordi hun motorisk er så meget igang som hun er og bruger sig rigtig meget fysisk om dagen, så har hun også brug for at kunne dette om natten. Normalt ville jeg derfor ikke anbefale en slyngevugge til børn på 8 måneder. Den er tryg og huleagtig, men giver hende ikke mulighed for at skifte stilling, hun kan ikke lægge sig om på maven og sove videre der, hvis hun har brug for det og det har børn ofte i denne alder.
De karter rundt i sengen, de triller, sætter sig op, lægger sig i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen osv. De er motorisk meget urolige og har brug for stor hjælp til at blive lagt ned igen og komme videre i søvnen - indtil de mestrer det selv.
Jeg får lidt på fornemmelsen at jeres datter har de opvågninger hun har fordi hun har den alder hun har. Hun tumler ikke rundt, for det kan hun ikke, i stedet finder hun ro ved at I vugger hende - og det er jo sådan set også okay, så længe hun og I sover fint med det - men det giver jo på sigt en afhængighed af jer og lærer hende at hun kun kan sove ved at blive vugget.
Jeg synes derfor I skal overveje om hun skal flyttes tilbage og ud i tremmesengen for at lære at sove der uden at blive vugget. Det kan godt være at det ikke er lige nu, at I først synes hun og I er parate om en måned eller lignende og det er naturligvis helt okay, men på sigt er det nok der I skal lægge jeres indsats :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske