Svar: Ændrede søvnvaner om natten
15. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tilde
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og Louie burde ud fra planen og det indtag du beskriver ernæringsmæssigt ikke behøve mælk kl 03 om natten ... men nu er det jo ikke sikkert at han har læst min brevkasse ligeså flittigt som hans mor og måske er han ikke enig i det :)
Der er ingen tvivl om at børn i Louies alder ofte søger ekstra mælk om natten, fordi de ikke får drukket nok i løbet af dagen. Netop i takt med at indtaget af skemad sættes op, så bliver indtaget af mælk naturligt mindre og da døgnbehovet fortsat er stort, så skal indtaget jo dækkes på et andet tidspunkt - natten. MEN, ifølge din plan, får Louie masser af mælk og væske dagen igennem ude over skemaden, så mon ikke I skal arbejde på at få skruet indtaget langsomt ned og trappe helt ud om natten.
Det lyder ikke som om at I skal tage en kold tyrkere, snarere som om at han skal have lidt tid til at vende sig til et mindre indtag. Jeg vil derfor foreslå at I stille og roligt trapper mængden af kl 03 flasken ned, så han nat for nat får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Samtidig er det vigtigt at I er opmærksomme på at han ikke må falde i søvn med flasken i munden om aftenen, han skal stadig have sin flaske, men skal ikke sove med den. Det er vigtigt at han lige når at registrere hvor han ligger og at han falder i søvn uden at have den afhængighed. I stedet skal han have en putteklud, kærtegnes på en bestemt måde osv. noget I kan sætte sammen med flasken midt nat og som stille og roligt tager mere og mere over i takt med at flasken der fjernes helt. Det er altså ikke et spørgsmål om bare at fjerne flasken, men om at trappe den ud og i stedet trappe en anden beroligende og betryggende ting op - gerne en klud, som han på sigt selv kan få fat i, det vil være lidt ærgeligt at give ham en vane med kun at kunne sove med en sut f.eks. ... :)
Håber I kan bruge dette råd lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske