Svar: Mere rolig blandt flere mennesker!
14. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Sandra
Din datter er ved at være så gammel nu, at hun naturligt begynder at fornemme lidt mere af verden og hvad der sker omkring hende. Hun bliver naturligt fanget af lys, lyd og nyder mere og mere at se sig omkring.
Selvom hun er født før tid, så udvikles hendes syn og opmærksomhed på verden som var hun født til tiden - det vil sige at hun lige nu begynder at kunne se farver (tidligere har hun set sort-hvid) og former og hun nyder at bruge sine øjne og sine sanser.
Det er stadig kun kortvarigt. Hun kan ikke klare en masse sansestimuli på en gang, men hun nyder det og har brug for det. Når man føder før tid, så bliver man naturligt gjort opmærksom på barnets behov for ro, skærmning og vigtigheden af ikke at overstimulere - det er rigtig svært at finde denne balance, især nu, hvor du oplever at din datter begynder at kommunikere og kræve lidt mere end tidligere.
Måske er hun begyndt at smile bevidst til dig - måske varer det lidt endnu inden hun begynder. Men hun nyder i hvert fald at du pludrer med hende, hun skal se på dit ansigt, forsøge at følge din mimik og det er vigtigt at du pludrer i dialog med hende.
Dit datter taler med sit kropssprog og gennem sine lyde og sin gråd. Når hun har det godt, vil hun med sine lyde vise, at hun har det dejligt. Det kan være små smask, en gurglen, knirken eller grynten. Når hun græder, vil gråden variere alt efter, om
hun er sulten, keder sig eller måske er træt og har brug for ro. Gråd er således ikke bare gråd, men lyder forskelligt. Gråden varierer både fra barn til barn, men også efter barnets
behov. Du lærer stille og roligt de næste uger og måneder at skelne mellem de forskellige typer gråd og finde ud af, hvad det er din datter fortæller dig.
Sid med hende, så I har øjenkontakt. Husk at hun ser allerbedst i en afstand på max 50 cm. Sid ansigt til ansigt med hende og prøv at sidde, hvor du har lys bag dig, så kan hun lettere få øje på dit ansigt.
Når du taler med hende, så hold pauser, giv hende tid til at svare. Når hun drejer hovedet væk, så er det fordi hun lige der har brug for en lille pause, så venter du lidt og når hun atter er klar, så kigger I på hinanden ingen og du pludrer lidt videre til hende.
Når du taler til hende, så tal med lys stemme, tal lidt hurtigt og med korte ord og gentag dine lyde, det fanger hendes interesse og viser hende at det er tid til at pludre.
Når du sænker tonelejet, taler langsomt og roligt og bruger lyde som ”sååå” eller ”shhh”, så falder hun til ro - det viser hende at det ikke er tid til pludren og aktivitet lige nu.
Snak til hende i dagligdagen, fortæl hende hvad der sker, hvad du laver osv. Det er udmærket at gå og småsnakke lidt med hende, selvom hun ikke forstår, hvad du siger. Sæt også ord på det du tænker: ”Nåå, bliver du bare så ked af det ...”, ”sååå, mors lille skat ...”, ”er du sulten, mor tror, du er sulten
...” osv.
Syng for hende, hun vil elske at lytte til lyden af din stemme og rytmen i din sang.
Min umiddelbare tanke er at din datter lige nu viser dig, at hun har brug for at opleve og mærke verden lidt mere - ikke kun ved at være ude blandt andre, for det kan også meget hurtigt blive for meget, men hun har brug for at I nu pludrer lidt mere og er lidt mere aktive sammen :)
Og så tænker jeg også at grunden til at hun måske græder mere, når I er hjemme, godt kan hænge sammen med at hun der reagerer på at have været ude. Det er meget normalt at børn følger med, kigger på verden, lader sig gå fra arm til arm osv. uden at kny - men det er hjemme man får reaktionen og får set at det var for meget for barnet ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske